A keresztényüldöző II. Claudius császár idejében őt is letartoztatták,
bebörtönözték. Ott is tanította társait. A legenda szerint Bálint püspök
tanítását még a börtönőr vak leánya is hallgatta. Amikor kellő
érdeklődés tanúsított, és kigyúlt szívében a hit, akkor a püspök
imádkozott érte és a lány visszanyerte látását. A csoda hatására többen
megtértek. Bálint püspök a börtönben is végezte szent szolgálatát, a
jegyeseket megeskette, köztük a katonákat is, pedig az akkori császári
parancsok értelmében nekik nem lett volna szabad házasságra lépni.
Mielőtt – a hagyomány szerint – 269. február 14-én kivégezték,
búcsúüzenetet küldött a lánynak, amelyet így írt alá: "Valentinus, N
suo, salutem dicit.” „Üdvözletét küldi, a te Bálintod.” Egyszerű üdvözlő
forma volt a rómaiaknál. Cicero is így fejezte be leveleit.
Szent Bálint vértanú püspök tiszteletét I. Gelasius pápa hagyta jóvá az
5. században. A korábbi tisztelete ellensúlyozta az ókori Rómában
szokásos két pogány ünnepet. A február 13-15 között tartott Lupercaliá-t
vagy Februá-t. A Lupercalia tisztító szertartásokból és termékenységi
rítusokból állt, hogy kiengeszteljék a farkas alakú, rosszindulatú
Lupercus istent. A pogány papok ekkor a februa nevű kecskebőr szíjakkal
megcsapkodták a fiatalokat, főleg a nőket, hogy a rituális verés kiüzze
belőlük a rosszat és tisztulást, termékenységet hozzon. Ez hasonlít az
aprószentekezéshez. A római birodalomban február 14-én tartották Junó
istennőnek, a házasság pártfogójának az ünnepét. Ezen a napon a fiatal
leányok Junó templomába mentek, hogy ott jóslatot kapjanak az igazi
férfi kiválasztásához. A fiatal legények pedig sorsot húztak a még
hajadon nők neveivel. Az így létrejövő párok egymással jártak egy ideig,
és voltak akik egymásba is szerettek.
Szent Bálint virág ajándékozása, valamint vértanúságának napja és a
római kettős szokás keveredett és a keresztény inkulturáció eredménye
lett a Bálint nap.
A keresztény mártír a jegyesek, a lelkibetegek és az
epilepsziától szenvedők védőszentje. 1997-től Bálint napja, az
epilepsziások világnapja is.
A katolikus egyházban Szent Bálint hetén tartják a Házasok hetét.
A szerelem egy indítás az elkötelezett élet felé, de nem a minden.
“A
szerelem ott kezdődik, amikor azt mondod, hogy nincs még egy olyan,
mint ő. És ott végződik, amikor azt mondod, ő is olyan, mint a
többi.”(dr. Nagy András)
Hát a Bálint nap is olyan, mint a többi, de valami színesebbé teszi, és a jövő felé mutat.
Ajánlom az alábbiak elolvasását a szerelmeseknek, a volt szerelmeseknek és a leendő szerelmeseknek.
A HÁZASSÁG ÉS A CSALÁD MÉLTÓSÁGÁNAK MEGBECSÜLÉSE (Gaudium et spes)
47. A házasság és a család a mai világban
48. A házasság és a család szent voltáról
49. A hitvesi szerelem
50. A házasság termékenysége
51. A hitvesi szerelem és az emberi élet tisztelete
52. A házassággal és a családdal mindenkinek törődnie kell
47. A házasság és a család a mai világban
48. A házasság és a család szent voltáról
49. A hitvesi szerelem
50. A házasság termékenysége
51. A hitvesi szerelem és az emberi élet tisztelete
52. A házassággal és a családdal mindenkinek törődnie kell
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése