A"Tízparancsolat"
szó szerint azt jelenti: "tíz szó" (Kiv 34,28; MTörv 4,13;10,4).
Isten népének a szent hegyen nyilatkoztatta ki ezt a "tíz szót".
"Ujjával" írta ezeket, másként mint a többi, Mózes által leírt parancsolatokat.
E szavak egész különlegesen Isten szavai. A Kivonulás könyvében és a Második
Törvénykönyvben hagyományozták ránk. Az ó szövetség megkötésétől kezdve a Szent
Könyvek hivatkoznak a "tíz szóra", de az új Szövetségben, Jézus
Krisztusban nyert kinyilatkoztatást teljes értelmük. Az egyházi hagyomány –
hűségesen a Szentíráshoz és Jézus példáját követve – alapvető fontosságot és
jelentőséget tulajdonít a Tízparancsolatnak. A parancsolatok
beosztása és számozása idők folyamán változott. Egyházunk katekizmusa a parancsolatok
azon beosztását követi, amelyet Szent Ágoston rögzített és amely hagyományossá
vált. Az evangélikusok ugyanezt használják. A keleti atyák kissé eltérő
beosztást alakítottak ki, ezt használják az ortodox egyházak és a református
közösségek. A tíz parancsolatban az első három Isten szeretetére, a másik hét a
felebarát szeretetére vonatkozik. A Tízparancsolat megbonthatatlan egységet
alkot. Az egyik parancsolat megszegése az összes többi megszegése is. Isten,
aki szívünkbe írta törvényét, mégis szükségesnek látta kinyilatkoztatását, ami
az ember Isten és a felebarát iránti alapvető kötelezettségeit fejezi ki (2Móz
20,1-17). Tartalma súlyosan kötelez. Senki föl nem menthet alóluk. Isten tulajdonképpen
azt akarja a Tízparancsolattal, hogy éljünk emberhez méltóan.
Amikor megkereszteltek bennünket, egy
új és örök választott nép tagjává lettünk. Ennek a népnek, az egyháznak is
adott törvényt Isten, egy élő törvényt, Jézust, az Istenembert, aki „Isten ereje és bölcsessége” (1Kor
1,22-25). Kereszthalálával ezt fejezte ki: Tied vagyok, Atyám, egészen, az
utolsó csepp véremig! És ezt: A tietek vagyok, embertestvéreim, egészen, az
utolsó csepp véremig! Ez a teljes odaadás és teljes befogadás. Ez a krisztusi
magatartás, életprogram az egyház és benne a mi élettörvényünk is. Ez az új
törvény nemcsak azt mondja, hogy éljünk emberhez méltó életet, hanem éljünk
emberfeletti, kegyelmi életet. Ne magadnak élj, hanem Istennek és az embereknek!
Ez a
krisztusi bölcsesség, és akit az önfeláldozó szeretet tesz “gyöngévé” abban
Istennek mindent fölülmúló ereje lakozik és erősebb mindenki másnál. A szeretet
mindent legyőz, még a halált is. Prófétai cselekedet volt az, amit Jézus a
templomban tett, hogy ti. kiűzte a kereskedőket (Jn 2,13-25). Azt jelezte
ezzel, hogy az egyház és a keresztények életében nem lehet helye a kereskedői ‘adok,
hogy adj’ és ‘valamit valamiért’ elvnek. Aki Jézusé, az egész életével azt
fejezze ki, egészen a tied akarok lenni, te kellesz, nem a javaid. Nem bérért
és jutalomért, hanem mert tele vagyok szeretettel, öröm nekem, hogy szerethetek
és adhatom magam.
Ennek az életformának megértésére és követésére kaptunk belső
erőt, kegyelmet a keresztségben és erősít meg a többi szentség.
„Istennek a »gyöngesége«
erősebb az embereknél.” 1Kor 1,25.
Darvas-Kozma
József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése