2015. 03. 14.

A 2015-ben bérmálkozó ifjaknak 19. - A szentmiséről 126-132.


A bérmálkozó EMBERKE csak négy betűből áll:  
Érteni akarja az evangéliumot
Öntudatossá akar válni, 
Tanúságot akar tenni Krisztusról és  
Áldássá akar lenni. 


1. Azért bérmálkozunk:
- hogy a Szentlélek segítségével mélyebben tudjuk érteni a kinyilatkoztatott igéket,
- hogy öntudatos keresztényekké váljunk, vagyis az elképzelhetetlenül teljes életet, a kegyelemben gyökerező szentháromságos, közösségi életet tudjuk élni,
- hogy felnőtt és tanúságtevő keresztényekké váljunk,
- hogy hitünk szerinti élettel, áldássá legyen bennünk mindaz a jó, amit keresztségünk óta szüleink és keresztszülők, valamint az egyházközösség értünk tettek. (Katolikus Egyház Katekizmusa, a továbbiakban KEK 1303).
**
126. A katolikus istentisztelet, sőt az egész keresztény élet középpontja a szentmise. Ez hozza el hozzánk, ez jeleníti meg előttünk Krisztus keresztáldozatát, és részesít minket a megváltás kegyelmeiben. Ebből meríti hatását a többi szentség, ez egyesít legbensőségesebben Krisztussal (vö. SC 5). Az Eucharisztia megünneplése nemcsak Krisztus halálának, hanem feltámadásának is emlékezete, és nemcsak múló emlék, hanem tovább élő kapcsolat az Eucharisztiában jelen levő Jézussal.

127. A testté lett Ige keresztáldozata üdvösségünk eszköze lett. Ezért Krisztusban történt meg az Istennel való megbékélésünk föltétele, a tökéletes engesztelés, és Benne kaptuk meg Isten imádásának teljességét." (SC 5).

128. Krisztus áldozatában nem a testi halál az értékes, hanem az Ő önátadása, amellyel teljesen az Atyának adta magát értünk, és ezt jobban és tökéletesebben nem tudta kifejezni, minthogy önként utolsó csepp vérének kiontásáig odaadta egész életét. Jézus Krisztus az utolsó vacsorán felajánlotta magát áldozatul értünk, a Golgotán bemutatta, és a szentmisében megjeleníti.

129. Krisztus csak egyszer áldozta fel magát, és ezzel Istent minden múlt és jövő bűnért kiengesztelte. De azt akarta, hogy áldozata minden emberhez eljusson, minden ember egyesülhessen az Ő áldozatával. Mert az ember csak Jézus által üdvözül úgy, hogy Jézus áldozatával egyesülve Istennek adja magát. Ezért rendelte a szentmisét.
130. A szentmise a megváltás gyümölcseiben részesít. Hatásai: tökéletes hódolatot és dicsőítést ad Istennek, meghálálja jótéteményeit, kiengeszteli Istent bűneinkért és megszerzi a lelki és földi életünk számára szükséges kegyelmeket. E liturgikus ünneplés, „kimagaslóan szent cselekmény, melynek hatékonyságát az Egyház semmi más cselekedete nem éri el sem jogcím, sem fokozat tekintetében”. (SC 7)

131. A szentmise az Ige- és az Eucharisztia liturgiájából áll. A szentmisében „Krisztus mindenkor maga mellé emeli, társává teszi az egyházat, szeretett jegyesét” (SC 7). A pap képviseli Krisztust az összegyűlt közösségben. Az Ő nevében és tekintélyével beszél és cselekszik. A szentmise lényege a felajánlott kenyér és bor átváltoztatása Krisztus testévé és vérévé, és magunkhoz vétele. Az Egyház ezt kezdettől fogva különféle szertartásokkal és imádságokkal vette körül, amelyek a kor igényei szerint változnak.

132. Az Eucharisztia vagy Oltáriszentség, Krisztus jelenléte, a szentmisében jön létre, misén kívül nem lehet a kenyeret és a bort átváltoztatni. A misén kívüli áldozás azonban részesít a szentmise kegyelmeiben, Krisztus áldozatainak gyümölcseiben. Az Oltáriszentségnek misén kívüli tisztelete a szentséglátogatás (a jelenlévő Krisztussal beszélgetni) és a szentségimádás.

- folytatjuk -

©Darvas-Kozma József

Bérmálkozóknak 1-16. részt itt találod:  
2015-ben bérmálkozó ifjaknak 18. - A hivatásról

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése