Közel ezer év után először ma találkozik a római katolikus egyházfő és a
legnagyobb ortodox közösség vezetője. A pápa az 1054-es egyházszakadás
óta nem találkozott az orosz ortodox egyház vezetőjével, akivel most
várhatóan közös nyilatkozatot írnak alá.
„Hagytam, hogy megszervezzék. Csak annyit mondtam, hogy találkozni
szeretnék, és átölelni ortodox testvéreimet. Ennyi” – fogalmazott egy
korábbi interjújában Kirill pátriárkával való találkozójáról Ferenc
pápa, aki az „ügyes püspökök” érdemének titulálta az esemény tető alá
hozását. A közeledés a két egyház között a II. vatikáni zsinat végén,
1965-ben kezdődött meg, amikor kölcsönösen visszavonták egymás
kiközösítését, ám azóta nem sikerült összehozni a találkozót. Bár a pápa
a konstantinápolyi pátriárkával viszonylag rendszeresen tartja a
kapcsolatot, a legnagyobb ortodox közösség vezetőjével, az orosz
pátriárkával eddig nem közeledett.
Ferenc pápa február 12. és 18. közötti mexikói látogatása előtt, a
havannai José Martí nemzetközi repülőtéren találkozik Kirill
pátriárkával. „A pénteki találkozó helyszíne remek választás, hiszen
senkit sem sért, azt pedig akár a Jóisten humorának is betudhatjuk, hogy
az oly régóta várt találkozó egy híresen egyházellenes országban
valósul meg” – fogalmazott Kránitz Mihály, a Pázmány Péter Katolikus
Egyetem Hittudományi Karának tanszékvezető egyetemi tanára az MTI-nek. A
várható közös dokumentum aláírása szimbolikus jelentőségű, hiszen
jelzi, hogy a keresztények képesek az összefogásra. A két egyház között
egyébként a különbség mind jogi, mind teológiai. Az ortodox közösségek
ugyanis egymástól független és egyenrangú, úgynevezett autokefál
egyházak, melyek a konstantinápolyi ökumenikus ortodox pátriárkát
tekintik „elsőnek az egyenlők” között. A keleti rítusú kereszténységen
belül az orosz egyháznak van meghatározó súlya, amely 165 milliót
képvisel a világon élő 250 millió ortodox hívő közül.
Az egyik legnagyobb ellentétet jelenti a római katolikusokkal, hogy
az ortodox egyházak nem fogadják el a pápai primátust, azaz a római
katolikus egyházfő elsőségét. Teológiai értelemben talán a legnagyobb
különbség, hogy míg a nyugati kereszténység szerint a Szentlélek az
Atyától és a Fiútól származik, addig a keletiek nem fogadják el az „és a
Fiútól” betoldást a hitvallásba. Emellett egyes közösségek gyanakvással
nézik a nyugati kereszténység „liberalizálódását”, a liturgiában, az
öltözködésben vagy éppen az egyházi nyelvben végbement változásokat, míg
Keleten változatlan formában maradtak fenn a hagyományok, emelte ki
Kránitz Mihály. Mint Ferenc pápa korábban nyilatkozott, „nem szabad
semmilyen lehetőséget elszalasztani a hidak építésében és a háborúk
elkerülésében. Annál kevésbé, mivel nem állíthatjuk, hogy békés világ
vesz bennünket körül, akármerre nézünk, konfliktusokat látunk.”
Zetelaki Réka - magyaridok.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése