A
kisebbségi nyelveken képzést nyújtó egyetemek, a sajátos helyzetben
lévő régiók segítésére irányuló programok kidolgozásának, a mobilitás
kétirányú jellegének fontosságát hangsúlyozta felszólalásában Borboly
Csaba Brüsszelben január 30-án, a Régiók Bizottsága (RB) 105. plenáris
ülésén. Hargita Megye Tanácsának elnöke az RB jelentéstevőjeként mutatta
be véleménytervezetét Az európai felsőoktatás a világban címmel,
amelyet egyhangúlag megszavazott a testület. A dokumentum előzetes
tervezetét 2013. október 17-én küldték be az oktatásügyekért felelős
szakbizottságnak, és november 13-án mutatták be az RB Oktatás, ifjúság
és kutatás (EDUC) szakbizottsága ülésen, ahol egyöntetűen megszavazták.
A plenáris ülés kezdetén José Manuel Barroso, az Európai Bizottság
elnöke – egyrészt figyelmeztetve a tagállamokat, másrészt válaszolva
Michael Schneider, a Régiók Bizottsága néppárti frakciójának elnökének –
elmondta, fontosnak tartja, hogy a tagállamok konzultáljanak a helyi és
regionális önkormányzatokkal a partnerségi megállapodás kidolgozása
során. A bizottság elnöke jelezte, több panaszt is érkezett már hozzá,
és olyan véleménye van az érintett tagállamokról, hogy azt nyilvánosan
nem mondaná el, azonban azt kijelentette, a bizottság „figyelmezteti a
tagállamokat, hogy vonják be a helyi és regionális önkormányzatokat".
Csütörtöki felszólalásában Borboly Csaba elmondta, a véleménytervezet
összeállításában előnyt jelentett, hogy többnyelvű régiót képvisel, ahol
a kisebbségi tannyelvű felsőoktatás alig néhány évtizedes múlttal
rendelkezik. A kidolgozást egyeztetések sorozata előzte meg: regionális
konzultáció a román felsőoktatási intézmények képviselőivel, egyeztetés
európai uniós intézmények szakértőivel, az Európai Bizottság
felsőoktatási biztosával, valamint a litván elnökség oktatási
képviselőivel.
– Az Európa 2020 stratégia kiemelt figyelmet fordít a felsőoktatás
nemzetközivé tételére, és ennek kapcsán stratégiák kidolgozását
ösztönzi. Úgy gondolom, hogy az EU a globális kihívásokra választ adhat a
felsőoktatási partnerségeken keresztül, ezek növelhetik a kutatási és
oktatási kapacitást, az egyetemek a tudástranszfer ügynökeivé válhatnak –
fogalmazott az előadó.
A véleménytervezet javasolja, hogy a tagállamok olyan programokat
dolgozzanak ki, amelyek segítik a sajátos helyzetben lévő régiókban a
helyi és regionális szintű felsőoktatási intézmények nemzetközibbé
válását. Egy ilyen program révén felhívhatnák a figyelmet a mobilitás
kétirányú jellegének fontosságára, hogy a kibocsátó és a befogadó térség
érdekeinek megfeleljen. A véleménytervezet kiemeli, hogy a soknyelvű és
soknemzetiségű Európában fontos szerep juthat azoknak a felsőoktatási
intézményeknek, amelyek egynél több nyelven – beleértve a kisebbségi
nyelveket is – nyújtanak képzést. A multikulturális közegekben legalább
két európai nyelvvel ismerkedhetnek meg a hallgatók, amely vonzó lehet a
külföldi diákok számára. Ezért hangsúlyozza a nyelvi készségek
jelentőségét a felsőoktatás nemzetközivé tételére irányuló erőfeszítések
szempontjából. A véleménytervezet szerzői ugyanakkor javasolják a helyi
és regionális önkormányzatoknak, hogy vállaljanak kezdeményező
szerepet, fogadják nyitottsággal a partnerségi megkereséseket.
A Régiók Bizottsága nagy lehetőséget lát abban, hogy az európai
felsőoktatási rendszer jó gyakorlatát és rendszerszerű megoldásait a
szomszédos országokra és a csatlakozás előtt álló államokra is
kiterjessze hiszen – egyebek mellett – így jobban biztosítható az ottani
hallgatók mobilitása Európa felé, valamint a tehetségekért folyó
versenyben is javulhatnak Európa esélyei.
A megyeelnök megköszönte a véleménytervezet előkészítésében felkért
szakértő, Csák László segítségét (aki a csütörtöki plenáris ülésen is
jelen volt), a Régiók Bizottsága és az európai néppárti frakció
támogatását, ugyanakkor hangsúlyozta a szocialista frakció
kompromisszumkészségét is a kisebbségi nyelvek és vidéki régiók ügyében.
Úgy összegezett: a tervezet elfogadásának kettős jelentősége van.
Felhívja a figyelmet a vidéki régiókban működő egyetemek fontosságára –
ilyen például a csíkszeredai Sapientia –, hogy ezen intézmények diákjai
is ugyanolyan esélyeket kapjanak, mint a neves egyetemek diákjai.
Továbbá az Európai Unió intézményeinek figyelmét a nemzeti kisebbségekre
irányítja. Hozzátette: azért is fontos a dokumentum elfogadása, mivel
korábban is tett javaslatokat a nemzeti kisebbségek és kisebbségi
nyelvek viszonylatában, de ez az első javaslat, amelyet egyöntetűen
elfogadott a szakbizottság.
– A legfontosabb dolog mégis az, hogy a kis, regionális és kisebbségi
egyetemek megkerülhetetlenül és egyértelműen az RB látókörébe kerültek,
és ezzel az EU szakpolitikájának részévé váltak. Most a felsőoktatási
intézményeken a sor, hogy éljenek a lehetőséggel – fogalmazott Csák
László.
Borboly Csaba 2012 októberétől állandó tagja a Régiók Bizottságának,
ezen belül pedig a Környezetvédelem, éghajlatváltozás és energiaügy
(ENVE), valamint az Oktatás, ifjúság és kutatás (EDUC) szakbizottságba
választották be, és az Európai Néppárt tagjaként vesz részt az üléseken.
Az európai felsőoktatás a világban témában 2013. szeptember 16-án, a
19. szakbizottsági ülésen választották jelentéstevőnek.
Hargita megye sajtószolgálata
www.erdely.ma
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése