2014. 12. 12.

2015-ben bérmálkozó ifjaknak 7.



A bérmálkozó EMBERKE csak négy betűből áll:  
É
rteni akarja az evangéliumot
Ö
ntudatossá akar válni, 
T
anúságot akar tenni Krisztusról és  
Á
ldássá akar lenni. 
Azért bérmálkozunk:
- hogy a Szentlélek segítségével mélyebben tudjuk érteni a kinyilatkoztatott igéket,
- hogy öntudatos keresztényekké váljunk, vagyis az elképzelhetetlenül teljes életet, a kegyelemben gyökerező szentháromságos, közösségi életet tudjuk élni,
- hogy felnőtt és tanúságtevő keresztényekké váljunk,
- hogy hitünk szerinti élettel, áldássá legyen bennünk mindaz a jó, amit keresztségünk óta szüleink és keresztszülők, valamint az egyházközösség értünk tettek. (Katolikus Egyház Katekizmusa, a továbbiakban KEK 1303).


36. A hit erénye megköveteli az imádság aktusát. A hit mellett az imádság az utolsó szál, amely még Istenhez fűzi a bűn útjára tévedt embert. Az imádság szükségességét sem kell nagyon bizonyítani. Teljesen Isten kezében vagyunk, tőle függ életünk és sorsunk. Bármilyen nagy is legyen az ember tudása és a természetfölötti uralma, mégis állandóan több veszélynek van kitéve. Jézus Krisztus is figyelmeztet bennünket, hogy kérjünk, mert akkor adatik nekünk, hogy vigyázzunk és imádkozzunk, sőt még arra is felszólít bennünket, hogy szünet nélkül imádkozzunk a kísértések elkerülése érdekében.  
37. Ha valakivel megismerkedünk, akkor beszélgetünk és ápoljuk a kapcsolatot. Így vagyunk a jó Istennel is. Vele mindenkor és minden körülményben beszélhetünk. Valaki találóan hasonlította az imádságot a telefonhoz: általa bármikor felhívhatjuk Istenünket. Az imádság a lélek felemelése Istenhez, vagy a megfelelő javak kérése Istentől. Imádkozni akarni és tanulni kell.

38. Aki imádkozni akar, nemcsak annyit kell tudnia Istenről, amennyit a katekizmusból tanult (hogy Isten milyen végtelenül nagy és hatalmas, hogy önmagában milyen jó), hanem tapasztalatból is ismernie kell Istent. Azt, hogy a sok ember közül engem is végtelenül szeret, ezért isteni hatalmával úgy alakítja életemet, hogy eljussak hozzá. Ha érdemtelen is vagyok szeretetére, Ő nem tud nem szeretni engem, nem tud meg nem bocsátani nekem, ha kérem. Isten személyesen engem is jól ismer, sőt jobban ismer, mint ahogyan én ismerem magamat. Ismeri szándékaimat, gondolataimat, hibáimat egyaránt. Egyedül Ő örök és változatlan, egyedül Ő képes kielégíteni végtelen vágyaimat. Aki megtalálja, egyébre már nincs szüksége.
39. Az Egyház és az egész emberiség gyakorlatában négyféle imádság van: dicsőítő, hálaadó, engesztelő, kérő vagy közbenjáró. Imádságunk elsősorban dicsőítő imádság kellene legyen. Ezért teremtett az Isten és ez lesz az imádságunk az egész örökkévalóságban. Imádságaink, amelyeket a szentmisében és szertartásokban hallunk, jórészt dicsőítő imák: Glória, Sanctus, Te Deum, zsoltárok. A hálaadó imának arányban kellene lennie a kéréssel, vagyis amennyi időt és energiát a kérésre fordítottunk, annyit kellene a hálaadó imára is fordítani.  
Engesztelő imádság, mindannyian bűnös emberek vagyunk, és így nem vagyunk méltók arra, hogy Isten elé álljunk. Nem elég a bűnt meggyónni, de ugyanakkor jóvá is kell tennünk, Krisztus érdemeibe kapaszkodva. Minderre az Egyház ad példát, amikor a szentmisét, a szentség kiszolgáltatást mindig bűnbánati aktussal kezdi. 
Kérő imádságainkban vigyáznunk kell arra, hogy ne csak a földieket, anyagiakat kérjük. A kérő imádságunk ne legyen önző, ne csak magunkért imádkozzunk. Imádságainkban legyen helye másoknak, akik hozzánk közel állnak, akiknek sok mindent köszönhetünk. Legyen helye benne az Egyház és az egész emberiség minden szükségének.
40. Az imádság formái. Az imádság lehet elmélkedő vagy szóbeli, egyéni vagy közös imádság. Krisztus nagyra értékeli a közös imádságot. A közösség együttérzése, akarása megsokszorozza az ima hatóerejét: „ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek a nevemben, ott vagyok közöttük” (Mt 18,20).
41. Hogyan imádkozzunk? Imádkozni összeszedetten, kitartással, alázatosan, hittel, egyszerű közvetlenséggel, megfelelő külső tartással és helyen kell.  A legmagasztosabb Isten dicsőítés a szentmise.
42. A Szentírás olvasás a másik alkalom és lehetőség az imádságon kívül, amelyben könnyen találkozhatunk Istennel. A Szentírás Isten szavát, üzenetét tartalmazza, amelyet hozzánk intéz. Egyházi nyelven a Szentírásban Isten kinyilatkoztatja önmagát. A Szentírásban még biztonságosabban találkozhattunk Istennel, mint az imádságban, mert az imádságban, ha szabadjára engedjük fantáziánkat, belevisszük a magunk kívánságait és igényeit is, és így ferde képet alkothatunk magunknak Istenről. Az ember a maga képére alakíthatja Istent. A Bibliában azonban ez a veszély nem áll fenn, mert Isten beszél magáról, Ő mutatja meg magát az embereknek.

- folytatjuk -
©Darvas-Kozma József

Bérmálkozóknak 1-6. részt itt találod:  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése