Vezesd még egyszer győzelemre néped című könyvében, Átányi László korunkról súlyos kritikát mondott: „Nálunk
minden gazemberség államtitok! Nálunk már semmi sem működik csak az alvilág.” Nálunk
most ilyen a világ.
És milyen más Isten, aki a kinyilatkoztatásban fokozatosan
föltárta titkait. Jézus főpapi
imájában kimondta, hogy az Atya azért küldte a Fiút a világba, hogy
kinyilatkoztassa az ő üdvözítő szándékát és végbevigye a megváltás művét (Jn
17,11b-19). Mielőtt Jézus elválna az apostoloktól, hogy a halálba induljon, az
Atyának ajánlja őket.
Első kérése mindjárt, hogy tanítványait a megtartó
szeretet egységében vonja be, vagyis „hogy egyek legyenek, ahogyan mi.”
Ez a
„ahogyan mi” az Atya és Fiú között a Szentlélek.
A Szentháromságos szeretetben
létező örök egységet akarja Jézus övéinek, amelyet sem élet, sem halál el nem
szakíthat. De Jézus figyelmeztetően szól Júdásról, „a kárhozat fiáról”, mert az
emberben a kárhozat lehetősége éppen a szeretettel van kapcsolatban. Mert az igaz
szeretet visszautasítása maga a kárhozat.
Jézus másodszor arra kéri az Atyát,
hogy őrizze meg övéit az igaz tanításban, mert ők nem tartoznak a sátán által
uralt világhoz. Az igaz tanítás birtokosai tudják, hogy nemcsak kenyérrel él az
ember, hanem minden igével, amely Isten ajkáról származik. Remélnek Isten jóságában
és szeretik őt. Az Egyháznak ebben a gyűlölködő világban kell küldetését
teljesítenie, Jézus ezért kéri az Atyát, hogy „óvd meg őket a gonosztól”.
Ez az
ima összecseng a Miatyánk záró kérésével. Úgy kell a világot krisztusivá tenni,
hogy ne féljen a világ csábításaitól, sem annak gyűlöletétől. A
legfélelmetesebb csábítás az anyagiak szeretete, amely meghamisítja a
lelkiismeret szavát - feláldozza az igazságot, a jót, a szépet és a közösséget
-, így az embert pusztulásba sodorja. Ellenben Isten szeretete és a Jézustól
származó igazság a tanítványokat közösséggé formálja és megóvja a világ
tévedéseitől.
Jézus megígéri, hogy keresztáldozatát állandóan felajánlja az
Atyának üdvösségünk érdekében. Ez a folyamatos szeretet bennünk is szeretetet
gerjeszt, így megszentelődünk az igazságban. Csak az vész el, aki tudatosan
ellenáll Jézus szeretetének, mint Júdás.
Az Egyház a Húsvéti szeretetből
táplálkozik, s a föltámadást és az örök életet hirdeti (ApCsel 1,15-17. 20a. 20c-26). Az apostolok ezért legfontosabb
feladatuknak tekintik az emberek kimentését a kárhozatból. Félévszázaddal Jézus
mennybemenetele után Szent János megállapítása tényeken alapszik: „Ha szeretjük
egymást, bennünk marad az Isten” (1Jn 4,11-16). Úgy vegyünk részt a szentmisén,
hogy adjon erőt nekünk a mindhalálig tartó szeretethez.
„Értük szentelem
magamat, hogy ők is megszentelődjenek...” Jn 17,19
Darvas-Kozma József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése