A
keresztény beavatás szentségeinek felvételekor – a keresztség, bérmálás és
áldozás előtt – személyes hitvallást teszünk a háromszemélyű egy Istenről. A
keresztség kiszolgáltatásának szentírásban rögzített formája mutatja, hogy az apostoli
egyház kezdettől fogva vallotta a Szentháromság titkát, hogy az egyetlen Isten
három személy: Atya, Fiú, Szentlélek. Ezt a misztériumot Krisztus
kinyilatkoztatásból ismertük meg.
– Szentháromság vasárnapja Isten teljes szeretetéről szól. „A
szeretet soha sem teljes egyfajta önkinyilatkoztatás nélkül. Lehet a szeretet
jóakaró, jót cselekvő, akár hősies fokot elérő is, kiterjedhet az ellenségre,
de az ilyen szeretet legfeljebb tökéletes, de nem teljes szeretet. A
teljességre jutott szeretet a kölcsönös szeretet.” (P. Barsi Balázs)
A mai
olvasmány tudatosítja bennünk üdvösségünk történetét (MTörv 4,32-34. 39-40). Három
eseményre utal: Isten úgy nyilatkoztatja ki magát Izrael népének, mint
szeretetében leereszkedő Isten, aki szövetséget kötött a pátriárkákkal és
választott népévé fogadta. Majd kiszabadította az egyiptomi rabságból és
elvezette az Ígéret földjére. Mindhárom esemény főszereplője ugyanaz az egy
Isten. A pogány népekkel körülvett Izraelnek állandóan szüksége volt arra, hogy
ne feledkezzék el az igazságról: Isten az egyetlen örök létező és hozzá hasonló
nincs sem égben, sem földön. Istent pedig teljes szívünkből kell szeretni, mert
Ő ugyanaz ma és holnap, és mindörökké.
Az Egyháznak, Isten újszövetségi népének
szabad útja van az Atyához (Róm 8,14-17) és részesült a Fiú megtestesülésének
és húsvéti misztériumának gyümölcseiben (Mt 28,16-20). A világ legcsodálatosabb
valósága, hogy Isten nemcsak mint egyetlen Úr, hanem mint Háromság lép
kapcsolatba velünk, s folytatja a teremtést, a megváltást és a megszentelést.
Jézus Krisztus tárta fel Isten belső életét: szeretni és szeretve lenni.
A
Szentháromság titka éppen az, hogy a személyek különállóak, s mégis egységben
vannak a szeretetben.
Szentháromság ikonja a család, amelyet a szeretet tesz
eggyé.
A férj-apa, amikor munkálkodik, nemcsak önmagáért, hanem feleségéért és
gyermekeiért is dolgozik.
A feleség-anya szorgoskodása a férjre és a gyerekekre
irányul.
A gyermek igyekezete is az önnevelésen túl hatással van szüleire és
testvéreire.
A családot ez a szentháromságos szeretet teszi igazán egy
közösséggé.
Az emberben is háromféle szeretetképesség van: az atyai,
amely kezdeményező, gondoskodó és felelősséget vállaló szeretet. A fiúi,
vagyis engedelmes, ráhagyatkozó, önátadó szeretet. A szentlelkes
összefogó, bátorító szeretet, amelyik egyben a kölcsönös szeretet
megtestesítője.
A szentháromságos szeretet által minden személy önmaga marad,
megőrizve azonosságát, ugyanakkor önzetlenül nyitott mások felé. Jézus a
mennyországot úgy mutatta be, mint Isten életében való részesedést. Ez viszont
a Szentháromság személyei közötti kölcsönös szeretet, melynek gyümölcse az
öröm. Szenvedéseink igazi oka, a nem viszonzott szeretetben gyökerezik. Ezért
kell hirdetni az evangéliumot, hogy Isten szeretete mindenkiben viszonzott
szeretetté alakuljon otthon, a munkahelyen és a társadalomban.
„Isten
gyermekei vagyunk, és örökösei is.” Róm 8,16
Darvas-Kozma
József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése