A világgazdasági és katonai stratégiai versenyben
egyaránt kulcsfontosságú északi-sarki térségben immár tagadhatatlanul
jelentős az Egyesült Államok lemaradása az oroszok mögött, amit már maga
Obama elnök is kénytelen volt szóvá tenni.
Ehhez logikusan kapcsolódónak tartják a
sarkkör katonai biztosítását - nemcsak sorra építik újjá a Szovjetunió
felbomlásával bezárt támaszpontokat és emelnek újabb bázisokat, de
alapvető átszervezéseket hajtanak végre a szárazföldi, légi és
tengerészeti erőknél. Ezek olyan mélyrehatóak, hogy már folyik a
különleges sarki időjárási viszonyoknak megfelelő egyenruhák és
fegyverek gyártása és az ezeket használó speciális erők
gyakorlatoztatása is.
Mind a gazdasági, mind a katonai érdekek érvényesítésének
legfontosabb eszköze azonban ezen a különleges területen a tengerjárást
biztosítani képes jégtörő hajó. Ezekből jelenleg Oroszország rendelkezik
a világon a legnagyobb flottával: hat atom- és 20 dízel-elektromos
meghajtású jégtörővel, emellett 16, nehéz jégviszonyok között is
használható teherszállítóval, további 11 építése vagy tervezése pedig
folyamatban van. Már megkezdték az északi-tengeri hajózási útvonal
használhatóságát hónapokkal meghosszabbító, megerősített törzsű hajók
sorozatgyártását. Idén lefektették a dízel-elektromos jégtörő flotta
zászlóshajója, az Ilja Muromec törzsét - amely egyáltalán nem mellesleg
az Északi Hadiflotta segédhajója lesz -, ebből a típusból négy darabot
építenek.
Mint a Russia Beyond the Headlines beszámolt róla, a szentpétervári Krilov állami kutató központban már megkezdték egy új szuper-atomjégtörő kifejlesztését, a tervek már el is készültek. Az ideiglenesen Lider (Vezető) nevet viselő jégtörő egész évben hajózhatóvá teszi az Arktiszt, akár az Északi Sarkon, vagyis éppen az eddig áthatolhatatlan jégmezőkön át. A több mint 200 méter hosszú, 120 megawattos teljesítményű óriás 50 méter széles, merülése 13 méter és több mint 4 méter vastag jégrétegben képes haladni.
A több mint 20 orosz jégtörővel szemben az Egyesült Államok csupán kettővel rendelkezik, ezért a Fehér Ház bejelentette, hogy felgyorsítják új jégtörők építését és nehéz jégtörőket is rendelnek. Jelenleg csak két ilyenjük van, a Polar Star és a Healy, de közülük is csak az első használható egész évben - van ugyan egy testvérhajója, a Polar Sea, ami azonban 2010 óta súlyos motorhiba miatt kikötőben vesztegel.
A hajók gyors beszerzését pedig eleve lehetetlenné teszik az előírások. A parti őrségnek, amelynek ez a hatáskörébe tartozik, tíz évre van szüksége az engedélyeztetéstől a munka befejezéséig. A másik probléma természetesen a pénzhiány. Egy új jégtörő kifejlesztésének induló költsége 1 milliárd dollár, ez megfelel a parti őrség teljes 2015-ös beszerzési keretének. Barack Obama elnök ezért arra kérte a kongresszust, hogy tegyék lehetővé egy két évvel felgyorsított jégtörő-építési program végrehajtását. Amerikai politikusok sora hívja fel a figyelmet a térség gazdasági jelentőségére, míg mások azt emelik ki, hogy az oroszok a hidegháború óta itt összpontosítják legnagyobb katonai fejlesztéseiket - 10 régi és 4 új támaszpontot nyitnak meg.
Mint a Russia Beyond the Headlines beszámolt róla, a szentpétervári Krilov állami kutató központban már megkezdték egy új szuper-atomjégtörő kifejlesztését, a tervek már el is készültek. Az ideiglenesen Lider (Vezető) nevet viselő jégtörő egész évben hajózhatóvá teszi az Arktiszt, akár az Északi Sarkon, vagyis éppen az eddig áthatolhatatlan jégmezőkön át. A több mint 200 méter hosszú, 120 megawattos teljesítményű óriás 50 méter széles, merülése 13 méter és több mint 4 méter vastag jégrétegben képes haladni.
A több mint 20 orosz jégtörővel szemben az Egyesült Államok csupán kettővel rendelkezik, ezért a Fehér Ház bejelentette, hogy felgyorsítják új jégtörők építését és nehéz jégtörőket is rendelnek. Jelenleg csak két ilyenjük van, a Polar Star és a Healy, de közülük is csak az első használható egész évben - van ugyan egy testvérhajója, a Polar Sea, ami azonban 2010 óta súlyos motorhiba miatt kikötőben vesztegel.
A hajók gyors beszerzését pedig eleve lehetetlenné teszik az előírások. A parti őrségnek, amelynek ez a hatáskörébe tartozik, tíz évre van szüksége az engedélyeztetéstől a munka befejezéséig. A másik probléma természetesen a pénzhiány. Egy új jégtörő kifejlesztésének induló költsége 1 milliárd dollár, ez megfelel a parti őrség teljes 2015-ös beszerzési keretének. Barack Obama elnök ezért arra kérte a kongresszust, hogy tegyék lehetővé egy két évvel felgyorsított jégtörő-építési program végrehajtását. Amerikai politikusok sora hívja fel a figyelmet a térség gazdasági jelentőségére, míg mások azt emelik ki, hogy az oroszok a hidegháború óta itt összpontosítják legnagyobb katonai fejlesztéseiket - 10 régi és 4 új támaszpontot nyitnak meg.
napi.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése