2015. 10. 31.

November 7-én kezdődik a domonkosok jubileumi éve

A Szent Domonkos által alapított rendet 1216. december 22-én kelt bullájával erősítette meg III. Honoriusz pápa. Megalakulásának 800. évfordulóját a Prédikátorok Rendje (Ordo Predicatorum) jubileumi évvel ünnepli, amely november 7-én veszi kezdetét.

A jubileumi év világszerte, a rend minden templomában november 7-én, a domonkosok minden szentjének liturgikus ünnepén kezdődik, és 2017. január 21-ig tart.

A megnyitót az egyes rendházak szentmisével ünneplik november 7-én szombaton, amely minden domonkos rendi szent emléknapja.

Debrecenben, a Szent László királyról nevezett domonkos templomban november 7-én 18 órakor Bosák Nándor megyéspüspök vezetésével mutatnak be szentmisét.

Hódmezővásárhelyen, a Szent István király-templomban november 7-én 17 órakor Mészáros József Domonkos OP mutatja be a szentmisét.

Sopronban, a Szent Tádé apostolról nevezett domonkos templomban november 7-én 17.30-kor kezdődő szentmisét Barna Ferenc Máté OP általános vikárius mutatja be.

III. Honóriusz pápa 1216. december 22-én hagyta jóvá a rend megalapítását, és az egész világra szóló felhatalmazást adott a prédikációra. Minden valószínűség szerint hazánkba is érkeztek testvérek az ezt követő időkben, de a rendházalapítások az 1221-es általános káptalan után kezdődtek, amelyen létrehozták a magyar rendtartományt.

A virágzó szerzetesi életet és a kolostorokat a török hódoltság és a reformáció csaknem teljesen megsemmisítette, így a 16. század vége felé a megmaradt kolostorokat szervezetileg más tartományokhoz csatolták. A 17. századi virágzás után a 19. században kezdődött a magyar domonkosok újjászületésének folyamata.
1938-ban alakult meg az önálló magyar rendtartomány. A debreceni kolostort 1942-ben alapították. 1950-ben az államhatalom ellehetetlenítette a Domonkos-rend működését. Jelenleg három ház (Szentendre, Sopron, Debrecen) alkotja az 1989 után újjászületett Magyar Domonkos Rendtartományt.
Sandro Botticelli: Szent Domonkos, 1490 körül
(Ermitázs, Szentpétervár)
A magyar domonkosok jubileumi időszaka 2015 novemberétől 2021-ig tart.

Forrás és fotó: Magyar Domonkos Rendtartomány, Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye
Magyar Kurír

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése