

Az első világháború örvényét követően
mindenünkből kiforgattak, azért mégis megmaradtunk. A második
világégésben tönkrementünk, a kommunizmus megfosztott életterünktől, a
diktatúra „sarlója s kalapácsa” alatt véreztünk, de azt is túléltük, mert az
örvény mélységeiben is megtartottuk hitünket és a család szeretetét. Számunkra
a csíksomlyói Szűzanya tisztelete egyszerre jelent istenszeretetet,
családszeretetet, nemzetszeretetet, a szeretet még sok-sok szálát. Röviden Ő a csodatévő
Boldogasszony, ezért ragaszkodunk hozzá.
A Szűzanya tisztelete népünk körében meggyökerezett Szent István király
idejében. Szentkirályunk 1038-ban, Nagyboldogasszony ünnepének előestéjén az ország vezetőinek és püspökeinek társaságában
végrendelkezett. Országát és koronáját, népét és lelkét végképp a Szűzanyának ajánlotta fel. Kire bízhatta volna
jobbra ezt a fiatal
országot, mint Szűz Máriára, akire a mennyei
Atya az ő
egyszülött Fiát bízta. Azóta Szűz
Mária országa és népe vagyunk. Szeretetünket számtalan formában igyekszünk kifejezni. Tiszteletére
templomokat emeltünk, oltárokat szenteltünk, megörökítettük képét sokféle módon
és tiszteljük, mert Őt választotta ki a mennyei Atya, aki a Szentlélek erejéből
fogant, Ő hordozta, szülte, nevelte és követte Szent Fiát. Megtisztelte Gábor
angyal, Szent Erzsébet, az apostoli Egyház, akit Szent Fia megdicsőített azzal,
hogy a mennybe felvette. Aki közbenjárt a kánai menyegzőn Szent Fiánál, Őt
kaptuk Urunktól a kereszt magasából. Ezért nehézségeinkben és bajainkban,
örömeinkben és sikereinkben hozzá fordultunk, szentségét, szépségét csodáltuk,
oltalmát kértük, hálánkat leróttuk. Erről tanúskodik gazdag énektárunk:
Angyaloknak nagyságos Asszonya; Ó dicsőséges asszonyság; Boldogasszony Anyánk, régi nagy Pátrónánk; Boldogasszony, édes, hozzád esd
ma néped; Nyíljon ki szívetekben az örömvirág; Egészen szép vagy Mária;
Dicsértessék a Jézus s Mária neve, stb.
A székelység történelmi hivatásából kifolyólag osztatlan vagyonközösségben
élt, és a honfoglalástól kezdve megőrizte „kettős szállásrendszerét” egészen a
19. századvég liberális gazdasági- és társadalompolitika intézkedéséig, az
1871. évi arányosítási törvény alkalmazásáig. A vallásos élet egyik
megnyilvánulása a Mária-tisztelet is erősítette az összetartozás tudatát, főleg
a búcsújáró helyek révén.

A fehér barátok áldásos működését beárnyékolta a török veszedelem. Murád
szultán serege 1421-ben feldúlta Brassót, Fogaras vidékét és beütött a
Székelyföldre is. 1432-ben pedig a török és román csapatok lerohanták a
Szászföldet, s ekkor Csíkot is porrá égették, a lakosságot megtizedelték. Ekkor
rombolták földig a csíki pálos kolostort és templomot. A túlélő szerzetesek
menedéke a Salvator és a Széphavas-i Csodatévő Boldogasszony kápolna maradt. A
megmenekült csíkiak 1433-ban újra építkezni kezdenek. Ez évben Csíkrákos és
Mindszent temploma búcsú engedélyt kap a pápától. A többi falvak csak a század
harmadik negyedében tudnak építkezni a Zsigmond király pénzrontása okozta
gazdasági válság miatt.
Erdély védelmének megszervezésére, Lépes Loránd alvajda és testvére Lépes
György erdélyi püspök vállalkozott. Az egyházi tizedet csak három év múlva,
1436-ban követelte a püspök, amikor megjelent az erős pénz. Ezen intézkedése
1437 márciusától 1438 februárig tartó parasztlázadáshoz vezetett. A püspök
egyházmegyéjében a tizedet be nem szolgáltató plébániákat egyházi átokkal
sújtotta. Így a Székelyföldet is. A templomokat bezárták, a szentségek
kiszolgáltatását eltiltották, alig lehetett egyházfit találni, az újszülöttek
kereszteletlenek maradtak, a halottakat pedig egyházi szertartás nélkül
temették el. A pálos rendet XXII. János pápa még 1329-ben kivette a püspökök
joghatósága alól. Exemptiót élveztek, rájuk nem vonatkozott a püspökök
interdictuma. Ők a Salvator kápolnánál lelkiek terén kiszolgálták, vigasztalták
a vidék lakosságát. Ők is megfogyatkoztak, mint a nép, s ezért nem tudták
újjáépíteni a lerombolt kolostort és felhagyták, mint Pókafalván és más helyen.
1442. március 25-én Hunyadi János erdélyi vajda, Újlaki Miklós macsói bán
segítségével legyőzte Mezid bég 20-30000 fős seregét Szeben mellett. Majd
szeptember 6-án az Erdélyi-vaskapu bejáratánál Sehabeddin ruméliai beglerbég
80000 fős seregét semmisítette meg, és a gazdag zsákmányból támogatta a török
rombolta templomok és kolostorok újjáépítését. Még ez évben Hunyadi és Újlaki
Dénes pápai követ az egyházjog betartása mellett a csíksomlyói romos kolostort
az akkor szerveződött obszerváns ferenceseknek, a barna barátoknak adományozta.
Az új konvent szolgálatára pedig 32 családot rendelt. A somlyói konvent főnöke
1443-ban segítségért fordult IV. Jenő pápához, aki 1444. január 27-én kelt
bullájában hét évi búcsút engedélyezett mindazoknak, akik Sarlós Boldogasszony
vigíliáján és napján meglátogatják a templomot, szentségekhez járulnak és az
elkezdett újjáépítés befejezésére adakoznak. A pápai bulla szerint ez a
kolostor az erdélyi püspökség Somlyó falujában van „ahová a hívek rendkívüli sokasága fogadalomból szokott összeseregleni,
és naponta sem késlekedik összegyűlni.” Érthető, mert a csíkiak és
általában a székelyek mindig magukénak tartották az 1352-ben épült fogadalmi
monostort. Az ilyen indoklást minden esetben az engedélyt kérő elöljáró
leveléből idézi a pápa. A nép kollektív tisztelete a kolostor iránt mindig
megnyilvánult: ha szűkölködött, akkor segítették, ha pusztulás érte, akkor
újjáépítették, szépítésén pedig napjainkig fáradoznak.
A csíksomlyói fogadalmi templom és a Salvator kápolna Szűz Mária segítségét
hirdetik. Már keletkezése a Mária-tisztelet jegyében fogant. A fogadalmi
kolostor és a Salvator remeteség zarándokhely lett, melynek látogatásával a
hívek búcsút nyerhettek. E hely látogatottsága Szűz Máriát ábrázoló kép vagy
szobor körül is megerősödött. A Salvator-hegyi zarándoklatot még jobban
előmozdította az 1471-ben a pálos templomok és kápolnák részére adott búcsú,
valamint 1484-ben VIII. Ince pápa által minden pünkösdszombatra és vasárnapra
engedélyezett teljes búcsú. Ez még inkább fellendítette a pünkösdszombati
zarándoklatot a Salvator kápolnához és a
ferencesek templomához.
A csodák várása általában ott van a búcsújárás, a kegyhelyek levegőjében. A
középkorban és a későbbi századokban is csodás gyógyulások reményében kerestek
föl sok zarándok- és kegyhelyet. Ezekről és az imameghallgatásokról tanúskodnak
a votív képek és adományok (offerek). A csodás gyógyulásokat, eseményeket sok
helyen a kegyhelyet gondozó szerzetesek, papok följegyezték. E mirákulumos könyvekben, búcsújáróhelyen
őrzött naplókban a csodás gyógyulásokat és imameghallgatásokat rögzítették a
zarándokok elbeszélése alapján.
A csíksomlyói pünkösdszombati búcsúhoz közösségi, csodás esemény is
fűződik, mégpedig az 1567. május 17-i hargitai győzelem, amikor a csíkiak
„saját vérükkel és véres fegyvereikkel” védték meg hitüket, János Zsigmond
parancsára támadó Telegdi Mihály királybíró hadával szemben. Ezzel a
megmeneküléssel a pünkösdszombati búcsú, „fogadalmi” búcsú lett. A csíkiak
hitvédelmi harcát a kolozsvári jezsuiták, akik a pestis elől Csíkban
tartózkodtak, 1581-ben örökítették meg a Historia domusukban. „A csíksomlyói
pünkösdi búcsú eredettörténete” könyvben ezt nagyszerűen a helyére tettem.
Igenis 1567 pünkösdszombatján történt valami, mert karácsony és húsvét
szombatja mindenkinek a legelfoglaltabb nap, a készületnapja.
Pünkösdszombatja is úgy a klérus, mint a nép számára a készület napja, a
legelfoglaltabb nap. Ha nem történt 1567-ben semmi azon a pünkösdszombaton,
akkor miért tették a „fogadalmi” búcsút e napra? Ez is alapvető és döntő érv.
„A győzők – írja Losteiner – a győzelem jeléül kezükben zöldágakkal jelezték a
győzelmet. Köszönetet mondtak Máriának, s ... a győzelem emlékére hálából a
Segítő Mária nevet adták neki.” Az egykori pálos
búcsú összeolvadt az 1567-es fogadalommal, és olyan mélyen ivódott a nép
lelkébe a ferencesek szolgálata által, amelyet sem II. József búcsújárást tiltó
rendelete, sem a román diktatúra négy évtizedes harca nem tudott megszüntetni.
1649-ben Millei István kolozsvári jezsuita misszióvezető
az erdélyi vallási helyzetről római elöljárójának küldött jelentésében írta:
„minden évben Pünkösdkor összegyűlnek Szűz Máriának a székely hegyek közt levő
egyik kápolnájánál...” A barokk kortól kezdve már csodás jelenésekről, csodás
eseményekről, gyógyulásokról is van tudomásunk. A Salvator kápolna déli oldalán
1734. aug. 30-án örökítették meg: „Ezen a helyen láttatott az égből lebocsátott
csodálatos lajtorja. És itten csodálatos processzió járások és énekszók
éjszaka.”
A csodákat sokszor a szóbeli hagyomány őrizte, csak
később jegyezték le, amikor azt az Egyház hivatalosan kivizsgálta. A csodás
gyógyulások emlékei, nemesfémből készült fogadalmi tárgyak, offerek a
csíksomlyói kegyszobor mellett vannak a falra függesztve. E fogadalmi, ún.
identifikációs tárgyakat a meggyógyultak vagy fogadalmat tevők: vakok, némák,
süketek, sánták, valamilyen betegségben szenvedők ajánlották fel. A tárgyak
többsége nemesfémből készült. A 18. század második felében II. József tiltotta
a fogadalmi tárgyak bármilyen formájának terjesztését, sőt a meglévő tárgyakat
részben megsemmisítették, részben elárverezték, a nemesfémeket részint
beolvasztották. A 19. században általánosan elterjedtek a kisméretű, egyszerű
szövegű, többnyire márványból készített hálatáblák.
A csíksomlyói Szűzanya szobránál történt csodás gyógyulásokról
csak az újkorból vannak irott forrásaink. A csodákat az erdélyi egyházmegye
püspökei saját szentszékükkel hivatalosan 1746-ban, 1779-ben, 1781-ben és
1784-ben kivizsgáltatták. Az első vizsgálatot Klobusiczky Ferenc (1741–1748)
püspök rendelte el. A második vizsgáló bizottságot Kollonitz László (1774–1780)
püspök küldte ki, melynek feladata volt a szobor régiségének és csodás
történetének felülvizsgálása. Ekkor 74 tanút hallgattak ki. 1752-ben „Pünköst
szombatyán Somlyóra a Boldogságos Szűz képe eleibe hozám, ottan imádkozám, hogy
vigasztalja meg leánkámot, fogadást is tevék, hogy az ölömbe fel viszem a
Salvator hegyére, fordíttám a’ gyíermeket s látám, hogy hát a feje nem
ingadozik idestova hanem egyenesen áll, erre meg örvendvén, meg kerülém imádkozva
a Szent hegyet, haza menék, azután soha nem tapasztalám azon nyavaljáját a’
gyermekemnek” – vallotta eskü alatt, Tankó Erzsébet, Szőcs István
csíkszentmihályi lófő házastársa. 1771-ben „fogadást tőn az anyám, hogy azon
képhez a’ boltsura el visz, s akkor meg is gyógyultam” – vallotta Jakabfi
István gyergyószentmiklósi lakos

Ez időben a püspök súlyosan megbetegedett, orvosi kezelése
nem segítette. Nehéz lábbajából a csíksomlyói segítő Mária közbenjárását kérte
és meggyógyult. Fogadalomból elzarándokolt Csíksomlyóra és egy offert, nagy
ezüst lábat helyezett el a kegyszobor mellett. A vizsgálatok és hosszas
mérlegelés alapján Batthyány püspök 1798-ban a csíksomlyói templomban őrzött
Mária-szobrot csodálatosnak, csodákkal jeleskedőnek nevezte.
A Székelyföld legdrágább kincsei közé tartozik a
hársfából faragott, csodatévő Mária szobor (2,27 m). A török félholdat és
eretneket taposó Madonna szobor készítésének kora a 15. századra datálható. A
nép szemében csodásnak azok az események tüntetik fel a szobrot, amelyek
évszázadokon keresztül körülötte lezajlottak és megismétlődtek. Csodálatosnak
tűnt legelőször a kegyszobor feltünése az 1661-es tatár pusztítás után, majd a
fennmaradása. Az arcán lévő sérülések, karcolások a 17. és 18. századi
betörések nyomai. A Thököly (1690)
és Rákóczi szabadságharc (1704) idején
történt, hogy a kurucokkal egy tatár vezér is belépve a templomba, megilletődve
és dühvel nézett a szoborra, melyet lándzsájával szeretett volna ledönteni, de
a karja megbénult. Terve nem sikerült, és a sebhelyek, karcolások Mária arcán
ma is látszanak. Máskor meg el akarták vinni, de úgy megnehezedett, hogy az
ökrök sem bírták a szekeret.
Mártonffi Joákim házfőnök (1711-1716) és a hívek
vallomása szerint a nemzeti csapások alkalmával a szobor arca elváltozik és ez
a nemzetre és a kolostorra nézve a közelgő veszedelmet előre sejteti. A második
világháború idején vonaton menekítették, amely néhány napot a kolozsvári
állomáson vesztegelt. Ekkor az atyák levették a vonatról, hogy a Segítő Mária
ne hagyja el Erdélyt. A vonat tovább ment és a zalaegerszegi vasútállomáson
bombatalálat érte, szállítmánya elégett. A kegyszobor pedig visszatért évszázados
tiszteleti helyére, Csíksomlyóra.
Ki tudná megmondani, hány embernek gyógyította meg testét-lelkét? Mennyi
sebet forrasztott, mennyi kétségbeesésre talált írt, mennyi bánatot, gondot,
viszályt simított el, mennyi hitet, erőt, vigaszt, kegyelmet tárolt.
![]() |
Pilisszántói Boldogasszony kápolna |
2003-ban a csíkszeredai László család Mária oltalma alá futott a rendellenességgel
született Gabika életéért, akinek még egy hetet
sem adtak a budapesti Heim Pál Kórház orvosai. Gabika most már 11 éves és
iskolába jár, mint a többi gyermek. A csodás gyógyulások sora ezzel nem zárult
le, s nem is fog lezárulni, mert napjainkban is történnek csodák. És azok
mindig közösségben történnek. És van hívő közösségünk! Lesznek csodák, lesz
feltámadás, ha hiszünk. Kérjük a csodatévő Szűz Máriát, hogy pünkösdi népe az ő
oltalma alatt továbbra is éljen és virágozzék!
Darvas-Kozma József
(A szöveg részben azonos a Csíksomlyó Magazin 2015. 11. számában megjelent szöveggel.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése