A hazai társadalom keresztmetszetét még főbb szempontok szerint is nehéz lenne
felvázolni. A ’89-es változást követően számos törvényt hoztak, hogy a
demokrácia látszatát keltsék nyugat felé, és Románia felvételt nyerjen az
EU-ba. Ami jó is részben. Viszont a törvények végrehajtását maga az állami apparátus
késlelteti. Ezt teszik a kommunista diktatúra idején elvett ingatlanok visszaszolgáltatásával
is. Vannak törvények, mégis teljes káosz uralkodik ezen a téren. A magyar
egyházaktól elvett javakat, olykor formai hibákra hivatkozva nem akarják
visszaszolgáltatni, vagy újra államosítják, mint a sepsiszentgyörgyi
Mikó-kollégiumot. A törvény végrehajtói tőlünk mindent megpróbálnak elvitatni, súlyos
médiakampányt folytatnak ellenünk, ugyanakkor a keleti egyháznak maga a kormány
adományoz nagy értékű székelyföldi ingatlanokat. A mai napig ilyen alakoskodó
demokráciát űz Románia. Márpedig hazugságra, lopásra és alakoskodásra nem lehet
egy országot se építeni, se megtartani. Jézus megmondta: „Minden önmagával meghasonlott ország elpusztul,
és ház házra omlik.” (Lk 11,17)
Igeliturgiánk szinte
teljes keresztmetszetét adja a keresztény életnek: megtérés, beilleszkedés Krisztus
misztériumába és a szeretet kibontakozása. A múltvasárnapi evangéliumi
szakaszban Jézus az életét adó jó pásztorral jellemezte híveihez való
kapcsolatát. Jézus emberszeretetének spontán megnyilatkozása, hogy nyáját
megmentse, saját magát adja át az ellenségnek és a halálnak. Az irgalom
megnyilatkozásában Jézus szeretete összefonódik az Atyáéval, aki őt küldte,
hogy az embereket összegyűjtse, őrizze őket, és nekik életet adjon. Azzal, hogy
megszabadított a bűntől új életet és létmódot adott nekünk: istengyermekek
vagyunk. Jézus nyomban kijelenti a benne még nem hívőkről: „más juhaim is
vannak, amelyek nem ebből az akolból valók. Ezeket is vezetnem kell”.
1. A
megtérést Isten megelőző kegyelme segíti elő (ApCsel 9,26-31). Az
első olvasmány elmondja, hogy a keresztény üldöző Saul a kegyelem villámától
lesújtva, Krisztus lánglelkű Pál apostola lett. Jézus vezette Sault más akolból
az Egyházba.
A római polgársággal
rendelkező Saul, apja Tarzusz-i műhelyében tanulta ki a sátoranyag készítést,
hogy tudja megkeresni a maga kenyerét. Hivatásos írástudónak készült. Néhány
évet Jeruzsálemben töltött, mint Gamáliel rabbi hallgatója. Képzett
farizeusként a mózesi törvényt szigorú módon igyekezett betartani. István vértanú
halálakor lép a történelembe: megkövezői ruháit őrzi. Majd fegyveres kísérőkkel
kutat a keresztények után. A szétrebbent és Damaszkuszban megtelepedett
keresztényekre a Jeruzsálemi Nagytanács megbízólevelével kezében, „dühtől
lihegve” szándékszik lecsapni. Damaszkusz déli kapuja előtt Krisztus jött el
érte: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?” A tettek embere visszakérdez: „Uram,
mit akarsz, hogy Éretted cselekedjek?” A kegyelem műve, hogy Saul ebben az
istenélményben teljesen Krisztusé lett. Három nap múlva megkeresztelkedett. Innen
Arábiába vonult, hogy értelmét, lelkét és akaratát megtisztítsa. Majd három év
után, Kr.u. 40-ben Damaszkuszba, onnan Jeruzsálembe az apostolokhoz látogat,
hogy a személye körüli bizalmatlanságot eloszlassa. Nem kíván külön utakon
járni, hanem türelemmel az Egyház közösségébe akar beilleszkednie. Ebben
segítette egykori tanulótársa Barnabás apostol.
Sokféle megtérés volt és
van. Vannak ilyen Saul-Pál nagy fordulások és kisebb megtérések is. Mindenik a
szellem és értelem megtisztításával kezdődik. Ez abban áll, hogy a hitigazságokat
mélységes hittel elfogadja; más emberi okoskodással össze nem vegyíti, és a
világmindenséget, a történelmet és saját életét a tiszta hit ragyogó fényében
szemléli.
Ha nekünk Krisztus az
egyetlen igazság, ahogy Pálnak, akkor egész egzisztenciánkkal meg kell
hódolnunk előtte. Csak így bontakozik ki Jézus tanítása bennünk, és veti ki előbb
szellemünkből, majd pszichénkből, végül testi életünkből a tisztátalanságot. A megtérés
tehát egész életre kiható folyamat és elkötelezettség: Krisztust ölteni
magunkra (Róm 13,14).
2. A
keresztséggel szentségileg is megpecsételődik megtérésünk, Krisztusba
oltódásunk (Jn 15,1-8). Az ószövetségben a szőlő alkalmas szóképnek
tűnt a választott nép és Isten viszonyának szemléltetésére. A hasonlat a
viszony jellemzésére alkalmas, de mégis egymáson kívül van a szőlő és a
szőlőműves. Jézus evangéliumi metaforája tovább viszi a próféták és zsoltárok
szóképét. Ő a szőlőtő (kegyelem forrása) és mi vagyunk a szőlővesszők
(kegyelemből élők). A szőlőtő és vessző élete viszont belső összekapcsolódásból,
egymással azonosulásból, vagyis az ember és Jézus szimbiózisából fakad. Ez az
egymásban levés a megtérés által jön létre, és magába foglalja a test és lélek
képességeinek Krisztussal élő egységét.
A keresztséggel - Krisztus
tanításának hívő elfogadásával és a Krisztusba oltódással - kezdődik az
istengyermeki élet. A keresztség építi bele az embert Krisztusba és látja el
ingyenes ajándékokkal; az viszont a
megkeresztelt feladata, hogy ezeket az ajándékokat élje személyes hűséggel és
Isten előtti felelősséggel. Erre utal a többször ismételt kifejezés: „Maradjatok
bennem.” A Krisztusban maradást szolgálja, és teszi gyümölcsözővé a többi
szentség. Az Isten előtti számadást jelzi ez a megismételt megjegyzés: „Aki nem
marad bennem, azt kivetik, mint a szőlővesszőt, és elszárad. Összeszedik, tűzre
vetik és elégetik.” Megtörténik, hogy az élettől duzzadó szőlővessző nem hoz
termést, mert valamilyen betegség megtámadja, vagy tönkreteszi a téli és a
késői fagy. Gyümölcstelenek maradnak a megkereszteltek, akik nem részesülnek keresztény
nevelésben, nem járnak hitoktatásra, és nem gyakorolják a hitüket. Erre a
sorsra jutnak azok is, akik elhanyagolják az imádságot, a szeretet gyakorlását
és a szentmisén való részvételt. A krisztusi szőlőtőkén a hit ismerete és
megvallása nélkül csupán száraz ágak maradnak, ami csak tűzrevaló. Jézus joggal
elvárja, hogy hozzátartozásunkat életünkkel igazoljuk.
Ezt tesszük a szentmisében,
amikor életünket és munkánkat Jézus életáldozatával egyként ajánljuk fel az
Atyának. Az átlényegítéssel Jézus saját magát adja nekünk a kenyér és bor
adományunkban. A szentáldozás által létrejön – szentségi módon – a teljes
Krisztusba oltódott életkapcsolat.
3. A
Krisztussal azonosult élet ismertetője az emberszeretet (1Jn
3,18-24). Ahhoz, hogy életpályánkat Szent
Pálhoz, Szent Ágostonhoz hasonló hűséggel fussuk meg, szükséges, hogy megfontoljuk
János figyelmeztetését: „Gyermekeim, ne szóval és nyelvvel szeressünk, hanem
tettel és igazsággal”. Azaz tegyük meg Isten akaratát és gyakoroljuk a
felebaráti szeretetet. Az Istenfia emberré lett, hogy szent embersége által
megismertesse az Atya szeretetét. Azóta nekünk is az emberszeretet által kell
megmutatnunk Isten szeretetét. Az Atya éppúgy megdicsőül az Egyház életén
keresztül, mint ahogy Krisztus működése által megdicsőült. A Krisztussal
azonosult ember legfontosabb megnyilatkozása és feladata, a Jézus szerinti élet.
Így őáltala és őbenne bőséges termést hozunk. Úgy, ahogy Kalkuttai Szent Teréz
élte és mondta: „A szeretet olyan gyümölcs, amely
minden évszakban egyformán érik és érlelhető. Ez a gyümölcs mindenkinek érik,
bármiféle megkülönböztetés nélkül. A szeretet rendszeres meditáció, intenzív
belső élet, valamint kellő alázat és áldozatvállalás útján mindenki számára
elérhető, megvalósítható.” Ámen.
Darvas-Kozma József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése