Az 1848/49-es
magyar forradalom és szabadságharc leverése után, Kossuth Lajos megbízásából
1851-ben Makk József tüzér ezredes vállalkozott az erdélyi fegyveres felkelés
megszervezésére. A várt tömeges megmozdulás azonban elmaradt, a mozgalmat egy
félév után az osztrák hatalom felgöngyölítette. A szervezőket letartóztatták,
két éven át tartott kihallgatásuk. Az összeesküvés vezetőit, hetet kivégeztek,
a többit börtönre ítélték. 1854. március 10-én a marosvásárhelyi Postaréten
Gálffy Mihályt, Horváth Károlyt és Török Jánost felakasztották. Április 29-én
Bartalis Ferencet és Várady Józsefet Sepsiszentgyörgyön, a Várady-szabadcsapat
két tagját Marosvásárhelyen, Bertalan László és Benedek Dániel földműveseket
kivégezték. A székely vértanúk tiszteletére Marosvásárhely 1875-ben
emlékoszlopot állított.
Vannak javak, amelyeknek az értékét nem lehet pénzzel
kifizetni, ilyen például az Isten, a lelkünk, az igazságok, a szabadság. A
szabadsággal Isten ékesítette fel az embert. Azért teremtett szabadnak, hogy
meghagyja nekünk a felelősséget: az embernek kell választania, hogy Isten
szerint vagy Isten akarata ellen akar boldog lenni. Az emberben először a
spontán akarat mozdul meg, mely a boldogságra irányul cselekvésével, majd az
értelem döntést hoz, hogy milyen eszközökkel törekedjen a célra (értékre), s
végül az akarat kiválasztja az eszközök egyikét. Itt figyelnünk kell arra, hogy
akarni valamit nem egyenlő azzal, hogy képes is az ember rá.
Ezért szükségünk van Isten segítségére, a kegyelemre, ami úgy módosítja a
szabad döntést, hogy a szabad döntés válik a kegyelem révén hatóerővé, amely
által megvalósul az ember szabadsága.
A közösségnek is, mint az egyénnek van
szabadsága, amely a boldogságra irányul. A boldogság az ember igényeinek és
vágyainak maradandó teljesülése. Mivel a teljes boldogságot nem tapasztalja
meg, ezért mint eszmény lebeg előtte, amelyet a földi lehetőségek között
keres. Teljességéhez tartozik az én-te kapcsolat, azért a boldogság
lényegéhez tartozik a kölcsönös szeretet is. A kinyilatkoztatásból ismert, hogy Isten a szeretet, az embert életre és boldogságra teremtette. A
halál a bűn büntetése, de Isten a bűn után megváltást ígért.
A földi élet
megmarad ugyan a küzdelem és a döntés idejének, akár végső célja, hogy örökre
részesedjék Isten életében, s benne megtalálja teljességét és nyugalmát. Isten
üdvözítő terve rendre kiteljesedik a megváltásban. Amikor a 'választott nép'
átkelt a Jordánon, és birtokba vette az Ígéret földjét, ekkor az Úr így szólt
Józsuéhoz: „Ma levettem rólatok Egyiptom gyalázatát.” (Józs 5,9a. 10-12).
Felszabadultak. A megtartott első húsvétkor nemcsak Isten nagy tetteit ünnepelték,
hanem megerősítették hitüket az Úrban és kifejezték önátadásukat.
Az igazi
szeretet az önátadásban valósul meg. Erről tanúskodik a tékozló fiú (Lk 15,1-3.
11-32). Ő felismerte, hogy élete a szerető Atya irgalmából forrásozik.
Nem szégyen ma sem visszatérni az Atyai házba, a Jézus rendelte Egyházba (2Kor 5,17-21), ahol
Ő mindenik megtérő gyermekét a kiengesztelődés tanítása és szolgálata által
a kegyelem világába emeli.
„Isten
igazságossága legyünk.” 2Kor 5,21
Ajánló:
Halálra ítélve, tíz évet vasban
Halálos kimenetelű életmentés
Ami nem véd meg a haláltól, s ami életet szerez
Lelki pszichiátria, depresszió
EZ NEM LEHET IGAZ
Ajánló:
Halálra ítélve, tíz évet vasban
Halálos kimenetelű életmentés
Ami nem véd meg a haláltól, s ami életet szerez
Lelki pszichiátria, depresszió
EZ NEM LEHET IGAZ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése