2013. 03. 17.

Van vagy nincs? - Nagyböjt. 5. vasárnap





Naponta kísértést szenvedünk. Senki sincs bebiztosítva, bármikor elbukhat. Senki élő nem tarthatja magát vétkezésre képtelennek. (Huncut az ember, amíg meleg!) Viszont Isten mindig hűséges az emberhez. Ahogyan megbocsátott a múltban, ezután sem vonja meg irgalmát tőlünk, csak imádkozzunk és virrasszunk. (Edessza lakói aludták) 

1. Isten új életet sarjaszt, új dolgot visz végbe, a lelki átalakítást (Iz 43, 16-21). Az exodus-tradícióra építve jövendöl a próféta. Isten ezentúl nem a tengert teszi szárazzá, hanem a sivatagot oázissá. Jótéteményének olyan a hatása, mint amikor esőt kap a pusztaság, és az élet színeit ölti magára. Jelentőségében is felülmúlja az új a régit. Amit ezután tesz az Úr, amellett eltörpülnek a régiek. A nemzeti megszabadulás nem végcél, hanem a megváltás. A messiási jövőben Isten új dolgokat művel. Nem utat nyit, hanem a világért adott Egyszülöttje lesz a szabadulás „útja”, és ő fakasztja a kegyelem „élővizét”, hogy Isten gyermekeiként éljünk.
Jézus keresztáldozatával újszövetséget köt, és az új áldozatot Egyházának adja. Így sarjad bennünk a biológiai halál által kikezdhetetlen kegyelmi élet, amely élet Istennel és Istenben.
2. Jézus az összeomlott élet romjain lehetőséget nyújt az újrakezdésre (Jn 8, 1-11). Ő azért jött, hogy az embert megmentse. A jeruzsálemi templom udvarán Isten irgalmáról tanít. Tanítása közben megzavarják az írástudók és a farizeusok. Házasságtörésen ért asszonyt visznek eléje, hogy mondjon ítéletet. A vének úgy gondolják, hogy Jézus önellentmondásba keveredik: vagy a Törvényt vagy az irgalmasságot fogja mellőzik. Bármit is mondjon Jézus, ők tönkre fogják tenni. Vádat emelnek ellene.
Jézus nyugodt. Lehajol és az ujjával írni kezd a porban.
Ellenfelei kivácsiak a válaszára. Ő pedig ezt felelte: „Az vesse rá az első követ, aki közületek bűn nélkül van!” Aztán újra lehajolt és tovább írt a porban. Jézus felülmúlhatatlan pedagógiával azok lelkiismeretéhez szól, akik erkölcsileg tönkre akarták tenni. (Tízparancsolat és lelkitükör)
A vádlók anélkül, hogy egyetlen szemrehányó szót kaptak volna, lassan eloldalogtak.
Ezután Jézus fölegyenesedett és megszólította az asszony lelkiismeretét is: „Asszony, hol vannak, akik vádoltak téged? Senki sem ítélt el?” Jézus itt úgy szólítja meg a bűnöst, mint édesanyját a kánai mennyegzőn: Asszony! A megalázott asszonynak visszaadja önbecsülését, talpra állítja. Az a bűnét megbánva válaszol és tesz hitvallást: „Senki, Uram!” - „Én sem ítéllek el: Menj, de többé ne vétkezzél!” 
Jézus nem ítél el senkit, hanem bűnbánatra és megtérésre hív. (Recept a bűn legyőzésére – 2013.)
A történet rólunk szól és sokak életét megváltoztatta. 
Az ítélet és az irgalom ott rejtőzik mindenki döntésében, mint például Mielőtt elutazna Amerikába. 
Mindig lássuk meg, hogy Isten irgalma végtelen. Ő szólít meg gyermekein keresztül. 
Ha Krisztus szeretetére figyelünk, akkor nem fogunk bűnt elkövetni. Akkor a szeretet napjaink éltető és gyümölcsöző forrása lesz. Krisztus által kibontakozó életet fogunk élni, ha benne gyökerező hittel ápoljuk a családi, a rokoni és a közösségi szeretetet. Így erősödik Istengyermeki életünk.
3. Itt és most Jézus élete sarjad bennünk (Fil 3,8-14). Szent Pál apostol felejti szenvedélyes múltját, mely nem Istenre irányult. Ezentúl a keresztség által már benne sarjadó életre figyel, azért igyekszik mindent megtenni Krisztusért. Mindent vállal, mert magában is érzi és tudja, hogy az Atya Krisztus feltámadásában mutatta meg igazi erejét, s az örök életet. Ha Vele szenvedünk, akkor Vele mi is meg fogunk dicsőülni. 
Darvas-Kozma József

2 megjegyzés:

  1. A Isten áldja meg minden lépését a szép tanításaiért!

    VálaszTörlés
  2. Az Isten áldja meg Önt a szép tanításíért!

    VálaszTörlés