„Jézus a benne
hívő zsidókhoz fordult: "Ha kitartotok tanításomban, valóban tanítványaim
lesztek, megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá
tesz benneteket." (Jn 8, 31-32).
Emlékező Testvéreim!
Nem a szolgaság, hanem a szabadság lelkét
kaptuk. Emberi méltóságunk szabadságunkra épül, úgy, ahogy Madáchnál az
angyalok kórusa énekli: „Szabadon, bűn s erény közt / Választhatni, mily nagy
eszme, / S tudni mégis, hogy felettünk / Pajzsul áll Isten kegyelme.” Isten
bennünket szabadnak teremtett, és szabadságunknak került belső és külső
ellensége. Ha szeretnénk egyre szabadabbá válni, vállalnunk kell a lelki
szabadságharcot az ösztönösség, az érdekek és a bűn ellen.
Akiknek nem mond semmit az Isten
adta szabadság, azoknak az Emberi Jogok
Egyetemes Nyilatkozatát idézem, melyet 1948. december 10-én az ENSZ
tagállamok 48 igennel és 8 tartózkodás mellett fogadott el. A bevezetőben ez
áll: Tekintettel arra, hogy az emberiség családja minden egyes tagja
méltóságának, valamint egyenlő és elidegeníthetetlen jogainak elismerése
alkotja a szabadság, az igazság és a béke alapját a világon.
A
Nyilatkozat 1. cikkelye így szól: „Minden.
emberi lény szabadon születik és egyenlő méltósága és joga van. Az emberek,
ésszel és lelkiismerettel bírván, egymással szemben testvéri szellemben kell,
hogy viseltessenek.”
Nyergestetőn győztesen helytálló és
hősi halált halt eleinkre, a szabadságharcosokra emlékezünk. Itt verték szét 1550-ben a székelyek Kemény János vezetése alatt István
moldovai vajda öccsének seregét. Itt álltak a csíkiak 1660-ban, mikor
Háromszéket kegyetlenséggel dúló Barcsai Gáspár Csíkot is hasonló sorsra akarta
juttatni. Ide jött Tuzson János honvédőrnagy két zászlóaljával és 8
ágyúval, miután Moldvából Háromszéken keresztül utat vágtak maguknak. Itt
állította fel 1849. július 31-én ágyúit, s elszánt honvédjeit. Ez idő alatt Gál
Sándor tábornok a Tusnádi-szorost állta el. Augusztus elsején a mit sem sejtő
oroszok, gróf Clam Gallas osztrák tábornok vezetésével minden elővigyázat
nélkül 12 ezeren nyomultak a Nyerges-tető felé vezető meredek országúton.
Turzson bevárta lőtávolságra, s akkor kartács-tűzzel fogadta őket. Az oroszok többszöri
rohamát az oroszlánként harcoló székely honvédek és a halált osztó ágyúk mindig
visszaverték. Egy kászoni román a kozákokat a csíkszentmártoni erdei ösvényeken
bevezette Csíkba, s így a nyergesi hadállását Tuzson, Gál Sándor parancsára, kénytelen
volt ezen utolsó győzelme után feladnia, s a Mitács-hágón át Marosvásárhely
felé mennie. Visszavonulásra kényszerültek a gyimesi, a magyarbékási és a tölgyesi
átjárók határvédői is, akik a Bucsin tetőn elásták ágyúikat, hogy az ellenség
kezére ne kerüljenek.
Emlékező
Testvéreim!
Itt lengett 1849-ben a magyar
szabadság zászlói. A szabadságszerető emberek halált megvető bátorsága arra
kötelez mindnyájunkat, hogy e zászlók mindennap lengjenek a lelkünkben. Egy
percre sem szunnyadhatunk el, mert ahogy a liliputiak az alvó Gullivert kis
köteleikkel földhöz pányvázták, mi is hasonló veszélynek vagyunk kitéve.
Billy Graham Amerika népszerű prédikátora az emberi közömbösség
veszélyére egy egyszerű tapasztalattal mutatott rá. Ha a békát bedobjuk a forró vízbe, az rögvest
kiugrik belőle. Ha hidegvízbe tesszük, ott marad. Ha lassú tűzön melegítjük a
vizet, a langyos vízben a béka kinyúlik és kimúlik. Isten adta szabadságunk
iránt nem lehetünk soha közömbösek. A szabadsággal szembeni közöny, hamar
szolgalelkűvé és halottá tesz.
A Sátán, a „Világ
angyala” miközben a szabadság illúzióját ébreszti bennünk, alattomosan a semmi,
a halál felé terel minket. Tartsuk erősen a hit pajzsát, hogy erről a Kísértő
nyilai visszapattanjanak. Ragaszkodjunk Jézus és az Egyház tanításához: „AZ IGAZSÁG SZABADDÁ
TESZ TITEKET” (Jn 8, 32). Sokszor halljuk, és valóban úgy van,
hogy a tudás hatalom; szükséges ahhoz is, hogy jobban szolgálhassuk
testvéreinket. De az igazság legértékesebb gyümölcse a szabadság.
A keresztény
világnézet szabadította fel az embert a természet kutatására, félresöpörve a
babonás félelmeket. Szűk látókörünkből Isten üzenete szabadított fel, elénk
tárva, hogy nem csak a Föld, hanem az Ég gyermekei is vagyunk. Egyedül Isten
Fiában értjük meg a szabadságért küzdők jelszavát: szabadság, egyenlőség,
testvériség. Ki tesz bennünket szabaddá? Szabadságunkat Krisztus szerezte meg,
amikor halálával és feltámadásával megszabadított az értelmetlen szenvedéstől
és a haláltól, megnyitotta előttünk a feltámadást és az örök életre. Kiben és
miben vagyunk egyenlők? Isten mivel gyermekeivé fogadott a keresztségben, Istenben
gyökerezik egyenlőségünk, méltóságunk. Testvéreknek is csak Krisztus által
lehetünk, mert az Ő kegyelme éltet bennünket. Szabadságharcosaink életáldozatukkal
tettek tanúságot, hogy a földi életnél is van nagyobb érték, ahová csak szabadságban
nőhet fel az ember.
Krisztus megismerése
reménnyel tölt el, hogy mindig van lehetőségünk a bűneinktől való szabadulásra,
mindig tudunk új életet kezdeni, csak őszintén vállaljuk az igazságot,
vállaljuk tetteinket, tudjuk kimondani: „Uram, vétettem ellened, bocsáss meg
nekem.”. Igazság és Szabadság Lelke, adj tisztánlátást és bátorságot, hogy
belássuk, megbánjuk bűneinket, s mindig megszabaduljunk a gonoszság
kötelékeitől!
SZABADSÁGUNKKAL
KÉTFÉLEKÉPPEN ÉLHETÜNK: VÁLASZTÁSSAL ÉS ÚGY, HOGY HŰSÉGESEK VAGYUNK DÖNTÉSEINKHEZ. Törekedjünk
arra, hogy valóban szabadon válasszunk! Milyen döbbenetes a pogány erkölcs,
amikor az ember ki van szolgáltatva alantas ösztöneinek. Hogyan fogják a majmot
Afrikában? Rizst tesznek a zsákba, a zsákszádát összehúzzák annyira, hogy csak
a majom keze férjen bele és a zsákot fához rögzítik. A rizst megmarkoló állat
összeszorított kujakját már nem képes kihúzni és meg van fogva. Ne engedjük,
hogy szabadságunktól megfosszon ösztönösségünk, mely csak a pillanatnak él. Ne
engedjük, hogy szabadságunktól megfosszon az érdek, mely csak a mának él. Ne
engedjük, hogy szabadságunktól megfosszon a közvélemény, hogy eltárgyiasított
fogyasztók legyünk.
Ragaszkodjunk ahhoz, aki szabadnak
teremtett és szabaddá tud tenni! Szerezzünk magunknak erkölcsi állóképességet
azzal, hogy mindennap tesszük a jót, s akkor ellen tudunk állni a jó álarcában
jelentkező rossznak is. Szeressük népünket, mert ha mi nem szeretjük egymást,
ki fog szeretni minket?
Nagyhatalom számunkra a lemondás és az
imádság, melyet maga Jézus ajánlott, hogy a gonosztól megszabaduljunk (Mk 9, 29).
Ne feledjük, hogy csak addig vagyunk szabadok, amíg semmi sem tud eltéríteni az
egyszer meghozott igaz döntésünktől, amíg a hűség útját járjuk. Ma egyre
nyomasztóbb a hazugság, s a hűtlenség terhével járni az élet útját végig járni
nem lehet. Eleink mondása szerint: a legjobb párna a tiszta lelkiismeret. Értelem
Lelke, add, hogy mindig meg tudjam különböztetni a szabadságot a szolgaság
előszobájától, a szabadosságtól!
HA
A JÓT VÁLASZTJUK, EGYRE SZABADABBAK LESZÜNK; HA A ROSSZAT, ELVESZÍTJÜK
SZABADSÁGUNKAT.
Nem
lehet büntetlenül mindent kipróbálni. A Székelyföldön nem lehet csak ösztönösen,
közömbösen, egyéni érdekek szerint élni, mert ez bűn. A bűn következtében
terhelődik a képzeletünk, a lelkiismeretünk, s csak későn fogjuk észrevenni,
mint a fotocellás ajtónál, hogy a börtön vasajtaja ránk zárult. Mivel a bűn akaraterőnket
is gyöngíti, egyre kisebb az esélyünk, hogy kiszabaduljunk az ellenség gyilkos
szorításából. Az egyetlen sikeres taktika, ha kezdetben ellenállunk az
önzésnek, az egyéni érdekeknek; és vállaljuk magunkért a lelki szabadságharcot
és közösségünk autonómiáját. Ne féljünk attól, hogy ez által bármit is elveszítünk.
De ne gondolják azt mások, ahogy Márton Áron püspök úr is mondta, hogy velünk
már mindent lehet!
Isten soha sem
engedi meg, hogy erőnkön felüli kísértés érjen; csak mi vagyunk a felelősek azért,
ha ismételt figyelmeztetései ellenére csapdába sétálunk, és feladjuk egész
szabadságunkat. Isten, a történelem Ura a világi vezetőkön keresztül is
feltárja az egyén és a közösségek szabadságának lehetőségeit. Ma a nyergestetői
hősökre emlékezve határozottan védjük a szabadságunkat, az önrendelkezésünket.
Az
ENSZ Polgári és politikai jogok nemzetközi egyezségokmánya (hatályba lépett
1976. március 23-án) I.
részének 1. Cikkelyében ez áll:
„Minden népnek joga van az
önrendelkezésre. E jog értelmében a népek szabadon határozzák meg politikai
rendszerüket, és szabadon biztosítják gazdasági, társadalmi és kulturális fejlődésüket.”
Itt
említem meg Egyházunk által világosan megfogalmazott szolidaritás és a
szubszidiaritás elvét, amely az EU Alkotmányába is bekerült. A szubszidiaritás vagyis a kölcsönös kisegítés
elve szerint „egy magasabb szintű közösségnek nem szabad beavatkoznia egy
alacsonyabb szintű közösség belső életébe, és nem szabad megfosztania
illetékességétől, épp ellenkezőleg, szükségleteiben támogatnia és segítenie
kell, hogy annak tevékenységét összehangolja a társadalmat alkotó más
tényezőkkel, tudniillik a közjó érdekében.
Isten nem akarta magának fenntartani az összes hatalom
gyakorlását. Minden teremtményének megjelöli azokat a feladatokat, amelyeket
természetének képességei szerint végezni tud. A kormányzásnak ezt a módját kell
követni a társadalmi életben. Isten világot kormányzó stílusának, mely
mélységes tiszteletet tanúsít az emberi szabadság iránt, kellene inspirálnia
azok bölcsességét, akik az emberi közösségeket kormányozzák. Nekik úgy kell viselkedniük,
mint az isteni Gondviselés szolgáinak.
A kölcsönös kisegítés elve szemben áll a kollektivizmus
minden formájával. Megvonja az állam beavatkozásának határait. Harmóniába
próbálja hozni az egyének és a közösségek kapcsolatait. Az igaz nemzetközi rend
megvalósítására törekszik” (KEK 1883-85).
A szubszidiaritás elve alapján akarjuk a
Székely Autonómiát. Magyarul azt jelenti, hogy nekünk ne Bukarestben
mondják meg, hogy mi a jó a Székelyföldnek és hogyan kell itt éljünk. Mi tudjuk
azt, hogy hogyan boldogulhatunk itthon, és az állam segítsen boldogulásunkban.
Sokszor az Állam a legnagyobb Kísértő, aki megfoszt szabadságunktól. Megfosztott az
Ojtozi-szorostól, az Úz-völgyétől, a Gyímesek keleti részétől, Magyarbékástól
és most a Gyilkos-tót akarja elvenni. A Székelyföld falvaiból elorzott. Autonómiánkat
nem akarja, a megígért kultusztörvényt megmásította, stb.
Loyolai Szent Ignác
szavait mondjuk a lélekrombolónak: „Távozz tőlem, tudom, hogy be akarsz csapni!
Te nem adhatsz egy csöppnyi boldogságot, békességet sem, te csak megfoszthatsz
ezektől; te kezdettől fogva hazug és gyilkos vagy!” Jó tanács Lelke, vezess
mindig az igaz úton!
Az emlékezés
nemcsak ismeretet kínál nekünk, hanem nagyobb szabadságot is. Merjük kérni
mindazt, ami jogos. Ettől ne féljenek politikusaink, mert ha hátuk mögött
tudják népünket, s hallják a többségiek is népünk szavát -, akkor tudnak
eredményesen küzdeni jogainkért. Ha csak tárgyalgatnak a nép feje fölött, akkor
bűnt követnek el, mert a nép ruházta fel őket, hogy a közösség boldogulását
szolgálják.
Nyerges-tető
üzenete segítsen szabadságunk gyarapodásában és az isteni életben is. Éltető
Lélek, teremts bennünk új szívet. Újítsd meg Urunk a Székelyföld színét, hogy
tudjunk úgy tisztelegni a szabadság és harcosai előtt, mint 1896-ban, a
Bukarestben dolgozó Kozmási Székely honfiak és honleányok, akik ezt az emlékjelt
állítottak. Naponta jusson eszünkbe Kányádi Sándor 1965-ben, éppen a szabadságfosztás
idején írt vers-emlékműve: Nyergestető.
A
Székelyföld szabadságáért nem elég ide zarándokolni, a szabadság dicsőítő versét
lélekkel mondani kell. Most egy más verssel köszönök el: AUTONÓMIA, A VERSET MONDANI KELL
A VERSET NEM
POLITIZÁLNI KELL.
A VERS NEM LEHET ALKÚ
TÁRGYA,
A VERSET MONDANI
KELL!
ÉS MONDD, HOGYHA
AKAROD
LESZ SZÉKELY
AUTONÓMIA!
AKARNI ÉS MONDANI
KELL.
CSAK MONDD MINDENNAP
REGGEL FELKÖLTÖDBEN,
JÁRTODBAN-KELTEDBEN,
S ESTE FEKVÉSEDBEN:
URAM ISTEN, AKAROM!
AKAROM AZT, AMI
SZENT,
AKAROM AZT, AMI JÓ,
AKAROM AZT, AMI SZÉP,
AKAROM AZT, AMI IGAZ,
AMI, A MI IGAZSÁGUNK,
A SZÉKELY AUTONÓMIA!
AKAROM ÉS VELETEK
AKAROM,
AKIKET NYOLCVANÖT ÉVE
MEGALÁZTAK A
NAGYHATALMAK:
FRANCIÁK, ANGOLOK S
AMERIKA.
AKAROM AZ AUTONÓMIÁT
AKKOR IS,
HA ETTŐL PRÜSZKÖL A
TÓT, AZ UKRÁN,
S DÜHROHAMOT KAP A
ROMÁN.
AKAROM AZ AUTONÓMIÁT
AKKOR IS,
HA ÚJABB VERÉSRE
KÉSZÜL A SZERB,
S LASSÚ ELNYOMÁSSAL
DOLGOZIK
AZ ELCSÍTULT
DÉLSZLÁV.
AZ ŐRVIDÉK MÁR
KIVÍVTA,
NÁLUNK IS HÍRDETI
ARAD,
HOGY VAN SZABADSÁG
S AZT SOHA FEL NE
ADD.
KISZABADULT SZOBOR
CSOPORT
SZÓNOKAID MIT
AKARNAK?
MONDJÁK ÉS VARIÁLJÁK,
HOGY AUTONÓMIÁT,
AUTONÓMIÁT!
DE MILYET, DE KIKNEK?
MI AZ ISTEN ADTA
JOGAINKAT KÉRJÜK,
AMIT GYULAFEHÉRVÁRON
ÍGÉRTEK,
AMIT VERSAILLES-BAN
PAPÍRRA TETTEK.
MI A TRIANONI RABLÓ
IRAT ZÁRADÉKÁT,
REMÉNYÜNK ÉS JÖVŐNK BIZTOSÍTÉKÁT
KÉRJÜK!
KÉRJÜK AZT REGGEL,
DÉLBEN ÉS ESTE,
MINT A BEZÁRT EMBER
AZ ÉTELADAGOT.
CSAK NE SZAKASZOLJÁK
NEKÜNK AZT,
PÁRTOK KÖZÖTTI
EGYEZTETÉSSEL,
PARLAMENTI
VOKSOLÁSSAL,
AMI MINDEN EMBERNEK
ISTEN ADTA JOG.
MI ISTEN UTÁN AZ
ÚJVILÁG NEVÉBEN,
A MEGGYALÁZOTT
DEMOKRÁCIA NEVÉBEN,
JOGAINKAT KÉRJÜK, MI
MAGYAROK.
KÉRJÜK AZ ITT TÖLTÖTT
EZERÉV JOGÁN,
APÁINK ÉS ANYÁINK
VEREJTÉKES FÖLDJÉN:
JOGAINKAT KÉRJÜK, MI
MAGYAROK!
TESTVÉR, HA EGYEDÜL
SILBAKOLSZ A GYÁVÁK KÖZT,
A MEGALKUVÓ VEZETŐK
KÖZÖTT,
VAGY KINT A TEMETŐBEN
LEHAJTOTT FŐVEL,
CSAK MONDD: ERRŐL
SOHA NEM MONDOK LE.
AKKOR A GYÁVÁK
FELESZMÉLNEK,
MINT ZINOVJEV A
SÍRGÖDÖR ELŐTT,
S TANÚSÁGOT TESZNEK A
MARAKÓDOK!
AKKOR ELŐJÖNNEK
SZAVADRA,
VÁGYTÓL ÉGVE, MINT
KOPÓK A VADRA,
A MA TEMETETT HOLTAK.
MIND JÖNNEK,
JÖNNEK ÉS JÖNNEK AZ
ÉVES,
AZ ÉVSZÁZADOS HOLTAK,
MINT BETÁNIAI LÁZÁR A
SÍRBÓL.
MELLÉD GLÉDÁBA ÁLL,
AKI MAGYAR VOLT.
TE ÉS ÉN, ÉS MINDAZ,
AKI HALLGAT,
LEGYEN A VILÁG
SZEMÉBEN BALGA,
CSAK MONDJA, S ABBA
NE HAGYJA:
JOGAINKAT KÉRJÜK MI
MAGYAROK!
MONDD TOVÁBB EGY HÉT
UTÁN MÁSNAK,
A BARÁTNAK, A
CSALÁDNAK,
A GYERMEKNEK, AZ
UNOKÁNAK,
A PORTÁSNAK, A
KOCSMÁS KOMÁDNAK,
A FÉLÉNK
MUNKATÁRSNAK,
HOGY SZOKJÁK MEG A
FÜLEK,
S VERJEN GYÖKERET A
SZÍVBEN,
MERT ELJÖN A NAP,
MIKOR MEGSZÓLAL A
LEZÁRT AJAK,
LEHULL RÓLA MINDEN
LAKAT,
S FELHANGZIK AZ EGET
RENGETŐ DAL,
A SOHA EL NEM MÚLÓ
ÖSSZHANG
INNEN IS, ONNAN IS,
MINT BABILON
VIZEINÉL...
„ISTEN, ÁLDD MEG A
MAGYART!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése