A
szeretet határtalansága. Amikor az Úr
prófétájával meg akarta üzenni választott népének, mennyire szereti őket, ő
maga sem tudott szebb és igazabb képre hivatkozni, mint arra, hogyan szeretik
egymást a jó házastársak: „Amint a vőlegény feleségül veszi a leányt, úgy fog
frigyre lépni veled, aki téged felépít, és amint a vőlegény örül a
menyasszonynak, úgy leli örömét benned Istened.” (Iz 62,1-5) A Megváltó igaz
ismeretet és szabadulást hoz, nagy és lényeges változást a választott nép
életébe, ami új szeretetkapcsolatot és termékeny életközösséget jelent. Mindezt
meglátják a nemzetek és királyok. Az Ószövetség legszebb metaforái hangzanak el
az olvasmányban: új néven hívnak, a dicsőség koronája leszel az Úr kezében,
királyi fejdísz Istened kezében. Ez lesz az Egyház, Krisztus jegyese, termékeny
arája, akitől mi is születtünk. Új néven neveznek: „Gyönyörűségem”, és
országodat „Menyasszony”. A prófécia újszövetségi beteljesülésének a kánai
menyegzőről szóló evangéliumi részt tekinthetjük. (Jn 2,1-11) Názárettől
északra kb. 13 km-re van Khirbet Kána, ahová Jézus családi okok alapján
tanítványaival részt vett legfiatalabb tanítványa, unokatestvére lakodalmán.
Jézus nagyon szerette ezt a rokonságot, hisz Júdás Tádét és két bátyját, Simont
és ifjabb Jakabot is meghívta a Tanítványok közé. A Tádé név jelentése
„Gyönyörűségem”, „Szívecském” – ahogy az édesanyja becézte. Így különböztették
meg a karióti Júdástól. A mindössze 17-18 éves Júdás Tádé kánai lakodalmát a
szemtanú Szent János örökítette meg. Ő az apró részleteket is leírja: hat
kőedény, mindegyik két-három mérős (80, 120 liter), színültig töltötték, a
násznagy-főszervezőnek vitték, aki a fiatalokat és az előkészületekben amúgy is
kifáradt háziakat, valamint a rokonként segítő Szűz Máriát is tehermentesíti.
János tud Jézusnak és Anyjának nem a nyilvánosság előtt történt párbeszédéről
is. Szűz Mária kérése azon is alapult, hogy mint vendégek, ők is adhatnának
valami ajándékot a fiataloknak.
Jézust messiási működésében a rokoni
kapcsolatok nem befolyásolják, működését a mennyei Atya akaratának veti alá.
Szűz Mária közbenjáró szerepe is kitűnik a szolgákhoz intézett szavaiból:
„Tegyetek meg mindent, amit csak mond!”
Jézus teljesíti a kérést. A vizet borrá
változtatja. Ez a bor nem természetes folyamat eredménye, hanem a megváltói
működés nyitánya. Ehhez hasonló lesz majd a megváltói mű záróakkordja: az
Eucharisztia alapítása, az újszövetség lakomája, amikor a bort vérévé
változtatja. Jézus nászajándéka Egyházának az Eucharisztia, a Szentlélek (1Kor
12,4-11) és a Szűz Anya.
Ünnepeljük ma a szentmisét Krisztus és az Egyház
szeretetkapcsolatának és egységének jegyében. Ha szeretnénk mi is elnyerni
kéréseink meghallgatását, maradjon emlékezetünkben az, amit égi édesanyánk
mondott a szolgáknak: „Tegyétek meg, amit Jézus mond.” Akkor Jézushoz és hozzá
is gyermeki bizalommal folyamodhatunk.
„Kinyilatkoztatta
dicsőségét, s tanítványai hittek benne.” Jn 2,11.
**
**
Tiszta szerelem
Isten közvetlenül is
megteremthetne minden embert. De akkor idegen lenne mindenki mindenkinek. Nem
lenne a szülő–gyermek viszony édessége, nem lenne testvér, rokon. Így is oly
kevés a szeretet, hát még úgy! És még valami nagyot veszítenénk: Nem lenne
gyermek- és serdülőkor, mert hiszen anya nélkül ki törődnék az
emberpalántákkal?
Az emberek szaporodásának módja
Isten gyengéd szeretetének bizonysága. Sok szépséget hoz vele életünkbe:
Szerelem, anyai szeretet, gyermekkor, rokoni kapcsolat, család stb. Isten
szeretetének jele az is, hogy az embereket is belevonja teremtői munkájába.
Ezért szent minden, ami az
emberek szaporodásával kapcsolatos. Csak szentül kell gondolkodni is róla,
szentül is kell részt venni benne. Nem szabad bemocskolni azt, amit tisztának
és szentnek tervezett Isten.
Tehát szent a szerelem, a
párkeresés, a házasság, a születés. Szent az ember teste, szent az ember nemző
ereje, szent a férfi és nő kapcsolata. Mindez Isten ajándéka. Nem csupán
szükséges, és ezért megtűrt rossz. Nem bűnszagú, inkább becsülendő és
tisztelendő.
Boldogok a tiszta szívűek, mert
nekik minden tiszta. Ahol mások mocskot kerestek, ők ott is meglátták Isten
terveit és szeretetét. Jutalmul meg fogják látni Istent. Sejtésszerűen
meglátták Istent a szerelem gyönyörű érzésében, a házasság szentélyében, a
gyermekük ragyogó szemében, saját tisztán érző szívükben. Színről színre látják
majd a mennyben.
A tiszta szerelem, a tiszta
házasság egy darab az elveszett Paradicsomból. Ne adjuk ezt is oda a Sátánnak!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése