Január 19-én, kedden este, az ökumenikus imahét második alkalmán zsúfolásig megtelt az
unitárius imaház, olyannyira, hogy egy másik teremben kivetítve követték
az egybegyűltek József Darvas-Kozma
örömről szóló elmélkedését.
Szívemben Szent Guido szavaival tértem haza: „szegények vagyunk, mégis gazdagok, mert miénk Isten szeretete.”
Köszönet Alpár Solymosinak a vendéglátásért!
**
Szerdán 18 órától a zsögödi plébániatemplomban Szatmári Ingrid református lelkész tart istentiszteletet.
Szívemben Szent Guido szavaival tértem haza: „szegények vagyunk, mégis gazdagok, mert miénk Isten szeretete.”
Köszönet Alpár Solymosinak a vendéglátásért!
**
Szerdán 18 órától a zsögödi plébániatemplomban Szatmári Ingrid református lelkész tart istentiszteletet.
Iochom Zsolt
**
**
Elhívottan az öröm hirdetésére
(Iz
61,1-4; Zsolt 133; Fil 2,1-5; Jn 15,9-12)
Keresztény
Testvéreim!
Anyaszentegyházunk papi
Zsolozsmája minden reggel az örömre, imádságra hívással kezdődik: „Jöjjetek, örvendezzünk az Úrnak,/ és ujjongjunk
üdvünk sziklája előtt!/ Lépjünk színe elé háladallal,/ magasztaljuk őt hangos
énekszóval!” (Zsolt 95,1-2.)
Jézus Krisztus a talentumokról
szóló példabeszédében Isten ajkáról hangzik el a hűséges szolga dicsérete: „Minthogy a kevésben hű voltál, sokat bízok
rád: menj be urad örömébe!” (Mt 25,21.)
Testvéreim, örömre születtünk
és örömre hívattunk! A keresztény vallás az öröm vallása.
1. Az emberi élet
örömei Isten ajándékai és ígéreteinek egy részét alkotják, ahogy azt olyan csodálatosan találjuk Mózes V.
könyvében: „Áldott leszel a városban és
áldott a határban. Áldott lesz méhed gyümölcse, földed termése, jószágod
ivadéka, teheneid ellése és juhaid szaporulata. Áldott lesz puttonyod és
dagasztóteknőd. Áldott leszel, ha jössz és áldott leszel, ha mész....” (MTörv
28,3-8.)
- A házastársak
egyszerű életének öröme (Iz 62,5; Préd 9,9), munkájuk gyümölcsében (3,22), az étkezésben és
a jól eltöltött időben való öröm (2,24; 3,12). A tréfálkozás öröme, amely feledteti az élet bajait (8,15). A
gyermekáldás öröme, a jó gyermekek fölötti öröm (1Sám 2,1.5; Péld 10,1).
- A barátság öröme (Zsolt 133), egy jó szóval (Péld 12,25), egy jóakaratú
tekintettel (15,30) szerzett öröm...
Isten csak azokat a bűnös örömöket ítéli el, amelyeket a
rossz cselekedetek által hajszolunk (Péld 2,14.).
2.
Isten, aki az élet forrása, népének a legmagasabb rendű
örömöket kínálja fel.
Az egyiptomi kivonuláskor megtapasztalták
Isten csodajeleit. Azt hogy velük van, vezeti és ígéreteit teljesíti.
- A törvény által is
növelte népe örömét. Mózes mondja: „Nézzétek, parancsokra és törvényekre
tanítalak benneteket, ahogyan az Úr, az én Istenem parancsolta nekem, hogy
hozzájuk igazodjatok azon a földön, ahova bevonultok, hogy birtokba vegyétek. Tartsátok
szem előtt és kövessétek őket! Így tesztek szert bölcsességre és okosságra
azoknak a népeknek a szemében, amelyek hallanak ezekről a törvényekről. Azt
fogják mondani: „Valóban bölcs és
okos nép ez a nagy nemzet!” Mert hát hol van olyan nagy nép, amelyhez istenei
oly közel volnának, mint hozzánk az Úr, a mi Istenünk, amikor csak hozzá
folyamodunk?” (Mtörv 4,5-7).
- A lelkesedés és
ujjongás légkörében megült ünnepek, arra a napra
emlékeztetik a népet, amelyet „az Úr
rendelt örömére és vidámságára” (Zsolt 118,24). Bizonyos ünnepek, amit
megtartottak, főleg a Sátoros ünnep, amikor Ezdrás, miután felolvastatta a
Törvényt, a népet örvendező lakomához hívta meg, és kihirdette: „Szent nap
ez... Ne szomorkodjatok, az Úrban való öröm az erősségetek” (Neh 8,10).
- Örömüket fokozta az
évi három nagy ünnep, amit Jeruzsálembe
összegyűlve nyerték el az isteni áldásokat (Lev 23,40; Mtörv
16,11.14k).
- A mindenkinek felkínált öröm az alázatosak
osztályrésze. Akik bizakodó egységben élnek
az Úrral, és ő megmutatja nekik az örök örömök távlatait: „Mindig szemem előtt lebeg az Úr, ő áll jobbomon, hogy meg ne inogjak. Ezért
örül a szívem és ujjong a lelkem s testem is békében fog majd nyugodni. Nem
adod lelkemet a holtak országának, s nem hagyod, hogy szented meglássa a sírt.”
(Zsolt 16,8-10).
- A végső idők
öröméről is szól a Szentírás. Isten akkor
egyetemes üdvözítőként nyilatkoztatja ki magát: „Térjetek hozzám és megszabadultok, ti, határai a földnek, mind! Mert
én vagyok az Isten, és nincsen más.” (Iz 45,21). Akkor majd Isten tettei
előtt örömtől kiáltanak az egek, ujjong a föld és a szívek öröm ujjongásától
lesz hangos a Sion (Iz 49,13; 62,1-5; 66,10).
3. Jézus
Krisztus az üdvösség örömét hozta és hírdette az alázatosaknak és
keresztáldozata által meg is adta.
Az Üdvözítő jövetele az öröm légkörét teremti meg. Újszövetség
az örömre szóló felhívással kezdődik. Gábor angyal így szólította meg a
názáreti szüzet: „Chaire Mária” – Örvendj Mária! (Lk 1,28) Csak mi magyarok
Üdvözléggyel fordítottuk le és ezt megszoktuk.
Szűz Mária érkezésekor, az ő köszöntésekor Erzsébet
méhében Keresztelő János megmozdult az örömtől (Lk 1,41).
Jézus születésekor örvendeznek az angyalok és nagy örömet
hirdetnek a pásztoroknak, majd az egész népnek (Lk 2,10).
Jézus bemutatása a templomba örömet hozott az agg
Simeon és Anna próféta asszonynak (Lk 2,25-38).
A napkeleti bölcsek Betlehembe érve a csillagot
megpillantva nagyon megörültek, majd boldogan tértek vissza hazájukba (Mt
2,10-11).
- Jézus Krisztusban
Isten országa jelent meg. Keresztelő Szent János
bátran tanúskodik róla, mint az Isten Bárányáról, majd kijelenti Jézus a
Vőlegény, akinek hangja örömmel tölti el a keresztelőt (Jn 3,29).
- A hetvenkét
tanítvány nagy örömmel tért vissza Jézushoz. „Uram – mondták –, nevedre még az ördögök is
engedelmeskedtek nekünk.” Így válaszolt nekik: „Láttam a sátánt: mint a villám,
úgy bukott le az égből. Hatalmat adtam nektek, hogy kígyókon és skorpiókon
járjatok, hogy minden ellenséges erőn úrrá legyetek. Nem fog ártani nektek
semmi. De mégse annak örüljetek, hogy a lelkek engedelmeskednek nektek, inkább
annak örüljetek, hogy nevetek föl van írva a mennyben.” (Lk 10,17-20).
- A tanítványok
örvendeznek a Jézus küldetését tanusító csodáknak, mert megértették az elveszett bárányról, az elveszett dracháról és a
tékozló fiát hazaváró apáról szóló történet örömét (Lk 15,1-32).
- Lázár
feltámasztását követő Jeruzsálemi bevonuláskor a tanítványok
öröme a tömegre is átterjedt. „Már
közel jártak az Olajfák hegyének lejtőjéhez. Egyszerre a nagy sereg tanítvány
hangosan áldani kezdte örömében az Istent a sok csodáért, amelynek szemtanúja
volt: „Áldott az Úr nevében érkező király! – kiáltozták. Békesség a mennyben és
dicsőség a magasságban!” A tömegből néhány farizeus azt mondta neki:
„Mester, hallgattasd el tanítványaidat!” „Mondom
nektek – felelte –, ha ezek
elhallgatnak, a kövek fognak megszólalni.” (Lk 19,39).
- A feltámadás öröme.
Nagypénteken a
kereszt lábánál Jézus ellenségei gonosz örömüket fitogtatták (Lk 23,35),
tanítványait pedig a félelem és rettegés fogta el. Elhervadt minden örömük,
pedig Jézus megmondta: „Ha szeretnétek,
örülnétek, hogy az Atyához megyek, mert az Atya nagyobb nálam. Előre megmondtam
nektek, mielőtt megtörtént volna, hogy ha majd bekövetkezik, higgyetek” (Jn
14,28-29), mivel nem értették, hogy a kereszt által megy az Atyához, így
távozásának célját sem értették: a Szentlélek elküldését (Lk 16,7).
- Húsvét örömét az
emmauszi tanítványok története jól mutatja: „Hát nem lángolt a szívünk – mondták
–, amikor beszélt az úton és kifejtette
az Írásokat?” (Lk 24,32).
- Jézus húsvétvasárnap este megjelenésével szilárddá
teszi tanítványai hitét és örömét. „Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az
bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad.” (Jn 20,22k).
- Mennybemenetele
előtt pedig megígéri a Szentlelket: „megkapjátok a Szentlélek rátok leszálló erejét, és tanúim lesztek
Jeruzsálemben s egész Júdeában és Szamariában, sőt egészen a föld végső
határáig.” (ApCsel 1,8).
- A Szentlélek
eljövetelével megszületik az Egyház. Az apostolok
pedig örömmel tesznek tanúságot a feltámadt Krisztusról. Kezük sok jelet és
csodát művelt a nép között. A főpap és akik vele tartottak féltékenységből
felléptek ellenük. De ők így válaszoltak: „Inkább
kell engedelmeskedni Istennek, mint az embereknek.” Amikor megvesszőzték és
szabadon engedték „boldogan távoztak a főtanácsból, mert méltók lettek rá, hogy
Jézus nevéért gyalázatot szenvedjenek.” És hirdették, hogy Jézus a Krisztus! (ApCsel
5,41-42).
Egy öreg európai misszionárius, aki negyven évig
apostolkodott a vietnami hegyi lakók között, a következő történetet mesélte el
P. Häringnek. Missziós munkája kezdetén, amikor még nem ismerte ezeket az
embereket, hosszas érveléssel Isten létét akarta nekik bizonyítani.
Hallgatósága egyre közömbösebb lett, mígnem az egyik napon valaki határozottan
odamondta neki: De Páter, te bolond vagy! Mióta a világ világ, soha senki sem
kételkedett Isten létében. Mi csupán azt akarjuk tudni, hogy Isten méltónak
tart-e bennünket, szegény ördögöket arra, hogy törődjék velünk?” Hát Jézus ezt
az igazságot tudatta velünk, hogy Isten nagyon szeret minket. Kinyilatkoztatta
Istent, megismertette akaratát és lényegét, mert ő egy az Atyával.
4. Jézus az új élet
öröme.
- Akik Hisznek és
megkeresztelkednek, azok az öröm teljességét birtokolják. Erről az örömről tett tanúságot a 11. században Brabanti
Szent Gujdó (+1012). A szolgalegény Laekenben, a Boldogságos Szűz Mária
kegyképe előtt imádkozott. A templom papja felfigyelt a derűs arcú, buzgón
imádkozó fiúra. Megkérdezte, mi szél hozta ide? A legény elmesélte, hogy
odahaza bizony szegénységben élnek, de zúgolódás és elkeseredés nélkül. A
legnagyobb nyomor idején is így imádkozunk:
„Elég gazdagok vagyunk, mert szeretjük az
Istent. És akkor öröm költözik szívünkbe.” A plébános Gujdót
sekrestyésnek alkalmazta, aki örömmel látott feladatához. Attól a pillanattól
egészen Gujdó haláláig ragyogott a templom, mert a sekrestyés mindent Jézus
iránti szeretetből tett.
- Az öröm a
kipróbált hit osztályrésze. A tanítványnak,
hogy Krisztus örömében, békéjében éljen, osztoznia kell Krisztus szenvedésében
is (1Pt 4,13). 2015. dec. 20-án a budai Szent Imre
templomban mutatta be hálaadó szentmiséjét P. Olofson
Placid bencés atya, aki 100. évébe lépett. Ismerős a Duna Tv-ből. A harminc
éves bencés tanárt a kommunisták a szovjetek kezére adták, aki kereken tíz évet töltött a szovjet Gulagon. Ott ismerte fel
hívatást: „Azért küldött engem a Jóisten ide, hogy tartsam a lelket a fogolytársaimban.”
Meg is fogalmazták az életben maradás négy feltételét:
1. A szenvedést nem szabad dramatizálni. Nem szabad
panaszkodni, mert attól gyengébb lesz az ember.
2. Az öröm szükséges a túléléshez. Ezért észre kell venni és tudatosan kell
keresni naponta az élet apró örömeit.
3. Nem vagyunk tökéletesek, de itt és most meg kell mutatnunk, hogy
különbek vagyunk rabtartóinknál. Ez mozgósítja az életenergiákat.
4. A negyedik szabály egy
kicsit vallásos: akinek van hová kapaszkodnia, annak könnyebb. Mi, hívők, ha a
Jóistenbe kapaszkodunk, rájövünk, hogy ő is akarja túlélésünket. E négy szabály
áthatotta az egész lágeréletünket. Senkit sem engedtünk panaszkodni. … Az apró
örömök felkutatására pedig versenyt rendeztünk. Egész nap lestük az örömöket, s
este … aki a legtöbbet tudta felsorolni, az lett
a győztes.
1955-ben engedték haza. Csak
kétkezi munkás lehetett a kommunizmusban. A Jóisten visszaadta neki a rabságban
elvesztett éveit. Járja az országot, erőben, egészségben, szellemi
frissességben. „Többször elmondta: jegyezzék meg, az Úristennek van humora! A
Szovjetunió tíz évig mindent megtett, hogy tönkretegyen. Én mégis itt vagyok
száz évesen, de hol van a Szovjetunió?”
- Az a szeretet,
amely igazságosságban egyesít minket, olyan állandó örömmel tölt el, amely imánkat
és szüntelen hálaadásunkat táplálja. „Ha ér valamit a Krisztusban adott buzdítás, a
szeretetből fakadó intelem, a lelki közösség, a bensőség és együttérzés, akkor
tegyétek teljessé örömömet azzal, hogy egyetértetek, ugyanúgy szerettek és egy
lélekként ugyanarra törekedtek.” (Fil 2,1-5). „Örüljetek az Úrban szüntelenül! Újra csak azt mondom,
örüljetek.” (4,4). Ujjongva
dicsérjük Istent, mert hitünk kimondhatatlan örömet szerez, amely már a
dicsőség előíze. (1Pt 1,3-9). Ezért az apostolok készek voltak mindent
elveszíteni a földön, hogy a tökéletes örömet elnyerjék. (Jak 1,2).
5. Az örök öröm. A földi élet véget ér, nagy örvendezés lesz az égben,
ahol a Bárány menyegzőjét ünneplik, és akik ezen részt vesznek, örvendezve
dicsőítik Istent (Jel 19,7). Ez a tökéletes öröm megnyilvánulása lesz, amely
ezentúl az Isten gyermekeinek osztályrésze, mert hozzá leszünk hasonlók és
látni fogjuk, amint van (1Jn 3,2). Erre készült Szent Mónika, aki fia
megtéréséért sok könnyet hullatott és sokat imádkozott Istenhez. Ágoston 387
nagyszombat éjszakáján megkeresztelkedett. Mónika ünnepelt és hálát adott Istennek.
Mónika még az ősz elején fiaival Afrikába indult, de útközben megbetegedett és Ostiában
meghalt. Utolsó kívánsága: „földeljétek el bárhol ezt a testet. Csak arra
kérlek titeket, hogy az Úr oltáránál emlékezzetek meg rólam, akárhol is
lesztek.”
Testvéreim, éljük Isten gyermekeinek örömében. Mindennapi
gondoskodó szeretetét megtapasztalva mondjuk mi is: „Elég gazdagok vagyunk, mert szeretjük az Istent.” És kérjük Urunkat: Add nekünk az egység ajándékát, hogy örömmel
szolgálhassunk téged, szeretetedet pedig megosszuk másokkal is. És akkor öröm lesz kereszténynek lenni. Ámen.
Darvas-Kozma József beszédének szerkesztett változata.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése