A gonosz Acháb, Izebel
férje vendégül látja Juda királyát, Jehosafátot és felszólítja, hogy vegyen
részt a gileádi Ramot város elfoglalásában. Szamaria kapuja előtt elhelyezett
trónszéken ül a két király, amikor a 400 alkalmazott próféta felvonul és a
király győzelmét hirdetik. Ekkor Juda királya vendéglátójához fordul: „Nincs
itt véletlenül az Úrnak valamelyik prófétája, hogy megkérdezhetnénk?” „Van itt
egy – válaszolta Acháb Jehosafátnak –, de nem kedvelem, mert mindig csak
rosszat jövendöl nekem.” Ezután mégis elővezettette Jimla fiát, Michajehut. Michajehu
kísérője szavára azt mondta, amit a 400 próféta. Ekkor Acháb eskű alatt
kényszerítette, hogy az Úr igaz üzenetét mondja. Első látomása így szólt: „Látom
egész Izraelt, szétszórva a hegyen, mint a pásztor nélkül maradt nyájat. S az
Úr ezt mondja: Nincs gazdájuk, térjen hát vissza ki-ki békében házába!” A
második látomásban elmondja a vereséget és Acháb halálát (+ Kr.e. 853). A harc úgy végződött, ahogy az Úr prófétája mondta,
pásztor nélkül maradt a nyáj (1Kir 22).
Az ókori pásztorcivilizációban szokás
volt a királyt pásztornak nevezni. E megtisztelő név utalt arra, hogy ő a
vezetője, felelős gondozója népének, s hogy ő is osztozik a nép sorsában. Izrael
fiai leginkább a szövetség Istenére tekintettek úgy, mint Pásztorra, aki műveit
emberekre bízza, méghozzá intézményesített formában.
Isten legnagyobb műve az
emberi élet, ennek továbbadását és gondozását nem közvetlenül ő végzi, hanem
intézményesítette a házasságban.
Az istengyermeki élet megőrzését, továbbadását
és ápolását intézményesítette, amikor Krisztus által létrehozta az Egyházat és
benne a szentségeket. Ezek az intézmények az isteni élet hordozói. Egyik
intézménnyel sincs baj addig, amíg kapcsolatban áll az élő Istennel és lelkesen
működtetik.
Az ószövetségben Isten gondviselő intézménye a papság, a prófétaság
és a királyság volt. Ezek által alakítgatta választottait. Jeremiás próféta
kritizálja a gonosz pásztorokat, akik Isten népét szétszórták; ahelyett, hogy
megőrizték volna, hagyták, hogy elvesszenek; ezért jön a babiloni fogság (Jer
23,1-6). Isten szétszóródva sem hagyja el népét, mert jó pásztorokat ad, akik
egységben tartják. A nyáj maradékát a Messiás végre összegyűjti.
Jézus jó
pásztornak mondja magát. Ezért gondoskodik azokról is, akikhez nem tudott
elmenni. Apostolait küldi kettesével, és amikor fáradtan visszatérnek, akkor Jézus
pihenésre hívja (Mk 6,3o-34). Az apostolok nyomán a nép sokasága kivonult
Jézushoz, ekkor megesett rajtuk a szíve és tanítani kezdte. Most tanítja, majd egy
napon a kereszten megváltja őket.
Jézus eljárása nemcsak a püspökök, papok
számára útmutató, hanem mindazoknak, akik a családban, az iskolában, a
társadalomban felelős feladatkört töltenek be (Ef 2,13-18). Jézus keresztáldozata
erejében új teremtmények vagyunk, megújulásra hivatott, illetve megújult nép.
„Krisztus által van
szabad utunk az egy Lélekben az Atyához.” Ef 2,18
Darvas-Kozma
József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése