A Királyok második
könyve első felének legnagyobb részét csodákról szóló elbeszélések képezik. A
csodák, hathatós isteni jelek, amelyek hatékonyságuk és rendkívüli jellegük
miatt kiemelkednek a jelek közül. Egyrészt megvalósítják azt, amit jeleznek,
másrészt túlmutatnak azon, amit az ember a mindenségben látni szokott vagy maga
meg tud tenni. Ezért a csoda Isten hatalmának rendkívül beszédes jele.
A csodák
nemcsak csodálkozást keltenek, hanem kiváltják és megerősítik a hitet, valamint
a vele összefüggő bizalmat, hálaadást, engedelmességet, istenfélelmet és
reménységet. A csodák adója Isten, aki eszközül embereket használ. Isten
embere, prófétája az az eszköz, akinek hite által az Úr áldásai áradnak a
világba.
A csodákról szóló
történetek, a csodatevő Istenről szóló bizonyságtételek, amelyekben lényeges
annak meghallása, amit általuk Isten akar mondani és amit bennük az elbeszélők
Istenről akarnak elmondani. A csodák valódi események, amelyeknek vallási
célja: megmutatni a mindenható Isten oltalmazó jelenlétét.
A liturgikus
olvasmányok témája első hallásra a kenyérről szólnak. Mégis a történetek mögött
a kenyéradó Isten rejtőzködik. Őt kevesen veszik észre, mert annyira
„megszokott” gondoskodása, mint az édesapák és édesanyák észrevétlen, zokszó
nélküli asztalterítése. Elizeus próféta (Kr. e. 850 és 790 között) az éhínség
idején egy baál-salisai embertől húsz árpacipót és gabonát kapott ajándékba (2Kir 4,42-44). Szolgája meg akarta
tartani. Ő pedig önzetlenül felajánlja a közösség szolgálatára, mert hiszi,
hogy az Úr előtt a kevés sem kevés, sőt „esztek és még marad is.” Elizeus a
hitből úgy él, hogy bízik az Úrban a mindennapi kenyér kérdésében is. Nem magát
félti, hanem mások terhét hordozza. Elizeus tette egyrészt figyelmeztetés
nekünk, hogy Isten bármikor tudja pótolni emberi fogyatékosságunkat, csekély
voltunkat. Másrészt arra irányítja figyelmünket, hogy mindennek elégséges volta
az Úrtól van.
A kenyérszaporítás helye - templom mozaik |
Nyolc évszázaddal később megismétlődik a kenyércsoda, de sokkal
nagyobb mértékben (Jn 6,1-15). Közel volt a Húsvét. Az emberek látták, amit
Jézus a betegeken művelt és távolról követték. Ő pedig fölment a hegyre és
látta, hogy nagy tömeg tódul hozzá.
Jézus pedig cselekvően lép fel: Honnan
veszünk kenyeret? Fülöp úgy viselkedik, mint Elizeus szolgája. András pedig jelzi:
van itt egy fiúnak öt kenyere és két hala, de mi ez ennyinek? Jézus jó
pásztorként a füves részre telepítteti a tömeget. Megáldja az adományokat és
szétosztja. E lakoma mindenkinek szól, amely előképe az oltáriszentségnek,
amikor önmagát fogja adni az utolsó vacsorán. Szentmisénk a kenyérszaporítással
jelzett valóság beteljesedése. Az egység szentsége, hogy méltóan élhessünk
ahhoz a hívatáshoz, amit Krisztustól kaptunk (Ef 4,1-6).
Egy a cél, egy az út,
egy az éltető erő: Atya-Fiú-Szentlélek. Törekedjünk minél teljesebb egységre,
amely csak áldozatkészséggel valósulhat meg.
„Éljetek méltón ahhoz a hivatáshoz, amelyet kaptatok!” Ef 4,1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése