2014. 12. 13.

Segítség diákoknak a gyónási készületben



A bűnbocsánat szentségéhez járuló Ferenc pápa

Segítség diákoknak a gyónási készületben 
Csak a bátor ember szokott gyónni, aki szembe mer nézni önmaga gyengeségeivel és erényeivel. A gyáva ember nem gyónik, csak magyarázkodik és menekül. az orvos csak azt a beteget tudja gyógyítani, aki feltárja bajait. Aki "jobban tudja a maga baját, mint az orvos" - azon nem lehet segíteni.Mikor gyóntam utoljára?  
1. Imádkozom-e reggelente? Eltervezem-e, hogyan fogom ma Istent és embertársaimat szolgálni? Imádkozom-e esténként? Hálát adok-e a napért? Bocsánatot kérek-e vétkeimért?
2. Káromkodtam? Isten és a szentek nevét ejtettem-e ki átkozódó, csúnya szavak kíséretében? Milyen gyakran? Szoktam-e emlegetni Isten nevét fölöslegesen, tiszteletlenül? Esküdöztem fölöslegesen? Szent dolgokkal tréfálkoztam?
3. Vasárnap, ünnepnap mulasztottam-e szentmisét? Hanyagságból? Hányszor? Hogyan vettem részt a szentmisén? A pénteki napokon szoktam-e valamit tenni Isten iránti szeretetből?
4. Tisztelem-e szüleimet? Engedelmes vagyok-e? Próbálok-e örömet szerezni nekik? Tisztelem-e az idősebbeket iskolában, utcán stb.?
5. Szoktam-e verekedni, durváskodni, gúnyolódni? Ha megbántottam valakit, próbáltam-e jóvátenni? Vigyázok-e egészségemre? Kerülöm-e a dohányzást? Csábítottam-e mást bűnre?
6. Az ember teste szent. A szexualitás helyén van-e életemben? Gondolataim, beszédem, TV, olvasmányok, internet... cselekedeteim tiszták-e? Saját testem sem játékszer – cselekedtem-e tisztátalant magammal vagy mással? Hányszor?
7. Vettem-e el olyat, ami nem az enyém? Visszaadtam-e már? Vigyáztam-e magam és mások holmijára? Felelősnek érzem-e magam a közösség javaiért: iskolában, utcán, vonaton? Nem lopom-e az időt?  Becsülettel végzem-e kötelességeimet? Hittan, tanulás, munka?
8. Hazudtam? Okoztam-e ezzel másnak kárt? Rágalmaztam? Fogtam-e másra olyat, ami nem igaz? Jóvátettem-e ezt? Megvédtem-e más becsületét, ha tehettem? Árulkodtam?
9-10. Önző voltam? Elégedetlen? Irigykedtem-e más értékeire, tehetségére? Hiú, öntelt voltam? Szívesen adtam a rászorulóknak? Igyekeztem-e hibáimat kijavítani? Miben sikerült javítanom?


A szentgyónás módja:
Gyónó: Dicsértessék a Jézus Krisztus! 
Pap: Mindörökké. Ámen
Gyónó: Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen.
Gyónom a mindenható Istennek és Isten helyett neked lelkiatyám, hogy utolsó gyónásomtól fogva ezeket a bűnöket követtem el.
Utoljára gyóntam …………. -kor:
Bűneim:

A bánatima: Teljes szívemből bánom minden bűnömet,

mert azokkal a jó Istent megbántottam. Erősen fogadom,

hogy Isten segítségével a jóra törekszem és a bűnt elkerülöm.
A pap feloldozó szavai: Isten, a mi irgalmas Atyánk, ….. és én feloldozlak téged bűneidtől az Atya + a Fiú + és a Szentlélek nevében.
A gyónó válaszol: Ámen.

Elégtétel és hálaadás:
Pap: Magasztaljuk Istent, mert jóságos hozzánk
Gyónó: Mert örökké szeret minket.
Pap: Isten megbocsátotta bűneidet, menj békével.
Gyónó: Dicsértessék a Jézus Krisztus!

***

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése