2019. 12. 14.

4. Mester! Mi jót tegyek?


Mindig bűn-e az első parancsolat ellen az ateizmus? – Aki Istent tudatosan és szándékosan tagadja, vétkezik az első parancsolat ellen. De a felelőssége erősen korlátozott lehet, ha semmit sem tud Istenről, vagy az Isten-kérdést lelkiismeretesen megvizsgálta, és nem tud hinni. Nincs éles határ a hinni nem tudás és a hinni nem akarás között. Az olyan magatartás, amely a hitet mint nem fontos dolgot egyszerűen félreteszi anélkül, hogy közelebbről megvizsgálná, gyakran rosszabb a meggyőződéses ateizmusnál. (Ateizmus, az az elgondolás, hogy nincs Isten. Isten léte tagadásának sokféle elméletét és gyakorlatát összefoglaló általános fogalom.)
Miért tiltja az Ószövetség Isten ábrázolását, és miért nem tartják magukat ehhez a keresztények? Isten titkának megőrzése és a pogány kultusz képeitől való elhatárolódás céljából írta elő az első parancsolat: „Ne csinálj magadnak faragott képet” (Kiv 20,4).
 Mivel azonban Isten Jézus Krisztusban maga is emberi arcot mutatott nekünk, ezért a kereszténység megszüntette a képtilalmat; a keleti egyház az ikonokat szentnek tartja. (Ikon – a görög eikon = kép szóból) Az ikon a keleti egyház kultikus képe, amelyet tiszteletreméltó minta alapján imádkozva és böjtölve festenek, és amelynek misztikus kapcsolatot kell létesítenie a szemlélő és az ábrázolt személy (Krisztus, angyalok, szentek) között.
Izrael atyáinak tudása, hogy Isten mindenek felett áll (transzcendens – ami túl van az érzékelhető tapasztalaton, ami odaát van), és így sokkal nagyobb, mint minden a világban, ma is tovább él a zsidóságban és az iszlámban, és körükben soha sem volt szabad, és ma sem szabad Istent ábrázolni. A tilalom a kereszténységben Krisztusra való tekintettel meglazult a 4. században, és a Második Niceai Zsinaton (787) eltörölték. Isten – emberré válása következtében – már nem abszolút elképzelhetetlen. Jézus óta szabad Istent képen ábrázolni. „Aki engem lát, látja az Atyát is.” (Jn 14,9) XVI. Benedek pápa mondja: „Jézus tekintetében látjuk meg igazán, hogy ki az Isten, és milyen az Isten.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése