2021. 09. 21.

A szeretet központja

Jézus a szeretet központja -
Jól jön a segítség, ha szükséges – szoktuk mondani. Mózes segítőtársakat kér az Úrtól, mert egyedül van és nem ér rá mindennel foglalkozni. (Szám 11,25-29) Isten teljesíti Mózes kérését, és arra utasítja, hogy hívjon a szent sátorához Izrael fiai közül hetven férfit, akikről tudja, hogy a nép vénei. A vének Izrael törzseinek, nemzetségenként tapasztalt, tekintéllyel bíró férfiai, vezetői. A szó ezért inkább méltóságot jelentett. Háborús időkben vezérek voltak, békeidőben igazságot szolgáltattak, de végrehajtó hatalom híján tekintélyük inkább erkölcsi jellegű volt. Mózes az Úr szava szerint járt el, összehívta a véneket. Amikor a szent sátor köré álltak a vének, az Úr lelkének kiáradásában, karizmatikus adományaiban részesültek, és prófétai elragadtatásba estek. Még Eldád és Medád is, akik a táborban maradtak, megkapták a prófétálás adományát. Józsue fellépése korlátozni szeretné az Úr karizmáit, és ellenőrzés alá szeretné vonni azokat, akik rendkívüli úton kapták meg. De Mózes higgadtan rá szól: „Bárcsak az egész népet prófétává tenné, s kiárasztaná rájuk lelkét az Úr!” – mert akkor többen szolgálnák Istent. 
Az újszövetség kezdetén, Jézus apostolai szintén találkoznak karizmatikus tanítókkal, akik hallottak Jézusról és hisznek benne, de nem tartoznak a tanítványi csoporthoz. (Mk 9,38-43. 45. 47-48) A Jézus nevében végrehajtott ördögűzésről szóló epizód ószövetségi párhúzamát az Eldád és Medádról szóló elbeszélésben látjuk. Itt az ördögűző varázsszerként használta Jézus nevét. Jézus türelmes magatartása azon a meggondoláson alapszik, hogy aki az ő nevében űz ördögöt, nehezen fog rosszat mondani róla. Jézus ekkor megfordítja a történetet, abban az esetben is, ha valaki nektek ad inni nevemben, mert az enyémek vagytok, bizony mondom nektek, nem marad jutalom nélkül.  Jézus ezután a benne hívők kis csoportjának védelmében egy csokor példát hoz fel, aminek kulcsszava a megbotránkoztat, bűnre csábít, akadályt gördít ige. Jézus korában a test a közösség metaforája is volt, a test részei a közösség tagjait jelentik. E mondások a gyűlekezeti élettel állnak kapcsolatban. Mindenkit szeressünk, még az ellenségeinket is, de forduljunk el attól, ami vagy aki bűnre visz. Ez utalás az egyház súlyosan vétkező tagjainak kizárására. Az üdvösség elnyerése végett jobb szakítani a bűnös taggal, személlyel és az életre jutni Isten országában, mint miatta a kárhozatra, a gyehennára. A Gyehenna a 2Kir 23,10 szerint a Hinnon-völgye a gyermekáldozatok helye volt, egy idő után az örök bűntetés megnevezésére is szolgált, melyhez tűzet és férget is társítottak. 
Jakab apostol a gazdagság mulandóságára hívja fel a figyelmet, és sürgeti a jogtalanul visszatartott munkabér megfizetését. (Jak 5,1-6) És arra buzdít, hogy Jézus keresztáldozata alapján, állítsuk életünket, mindenünket Isten országa szolgálatába.

 

„Uram, a te szavad igazság, tégy szentté minket igazságod által!” Jn 17,17b.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése