2021. 10. 01.

A házasság egy, szent, felbonthatatlan

A házasság egy, szent, felbonthatatlan - 27.B. - Amikor Márton Áron püspök atyát 1949-ben a gyimesi férfiak almásderes lovon bekísérték a somlyói pünkösdszombati búcsúra, az állami agitátorok ilyeneket mondtak a nép körében: Márton Áron játsza az urat, pedig Jézus szamárháton vonult be Jeruzsálembe. Ekkor egy asszony frappánsan válaszolt: Nem jöhetett szamárháton, mert a szamarak mind elmentek a bukaresti pártiskolába! 

A kollektivizáláskor pedig ezt a  provokatív kérdést tették fel az embereknek: - Milyen világ van itt maguknál? Egy alfalvi ember átlátta a farizeusi kérdést, és így válaszolt: Nappal napvilág, éjszaka holdvilág! Két évtizede, hogy a nyugati keresztényellenes ideológiák össztűzében áll a család, a házasság, a férfi, a nő és a gyermek. Napjainkban a hazai média szolgái közül is a semlegesség, a pártatlanság jegyében meg-megkörnyékeznek az LMBTQ-val kapcsolatos kérdésekkel. A hír csatornák úgy akarják gyarapítani hallgatói, nézői és olvasói táborukat, ha a csendes vizeken közbe-közbe vihart kavarnak. Semmi sem új a nap alatt, mondhatjuk a Prdikátorral (1,9), mert mindig akad valaki, aki provokatív kérdéseket tesz fel egy-egy neves embernek. A farizeusok ezt kédezték Jézustól: Szabad-e a férjnek elbocsátania a feleségét?” (Mk 10,2-16) Ez is provokatív kérdés. Ő azonban kérdéssel válaszolt: Mit parancsolt nektek Mózes?” Válaszuk után Jézus kimondta, hogy nem lehet válólevéllel a Teremtő akaratát kijátszani. Kezdettől a házasság természete szerint felbonthatatlan, ezért Jézus megszüntette a Mózes által adott kompromisszumot. Isteni intézmény a házasság, amely nincs az államra, sem az egyes korok szokásaira, divatjaira, sem az egyes ember kénye-kedvére bízva. A házasság Isten tervének szívébe vezet el bennünket, amely szövetség, szeretetkapcsolat. 
A Teremtés könyvének elején, a teremtés elbeszélésének koronájaként olvassuk: Isten megteremtette az embert, saját képmására alkotta, férfinak és nőnek teremtette. (Ter 2,18-24) A férfi ad nevet az élő világnak, és azt jelenti, hogy ez hozzátartozik, ezekért felelősséget vállal. Isten a férfinak méltó társul az asszonyt teremtette, majd megáldotta őket és hatalmat adott a termékenységre, a föld birtokbavételére és az élővilág feletti uralomra. A házasság Istentől alkotott intézmény, és az asszony nő, a férj pedig férfi, egyenrangú társak. Jézus pedig a házastársak feladatainak teljesítéséhez isteni segítséget, kegyelmet ad, ezzel a házasságot is beemelte a megváltás rendjébe, azaz szentséggé tette. Ez nem jelenti azt, hogy a házaspárok életében nem jelentkeznének nehézségek, megpróbáltatások, de azokon felül lehet kerekedni Isten segítségével. (Zsid 2,9-11) Jézus az üdvösség szerzőjeként a teljes engedelmesség és alázat útján, a szenvedésben dicsőült meg. Így a házastársak javára válik még a megpróbáltatás is, ha Jézust követik.

 

 

„Ha szeretjük egymást, Isten megmarad szívünkben...” 1Jn 4,12.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése